لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

صادق لاریجانی: دولت با عبرت از تجربه تلخ برجام به فرمان ترامپ واکنش نشان دهد


در روزی که حسن روحانی تأکید کرد ایران «بیگانه‌پرست و بیگانه‌هراس» نیست و از تعامل با جهان «برای منافع ملی» استفاده می‌کند، رئیس قوه قضائیه خواستار آن شد که دولت «با عبرت از تجربه تلخ برجام» به فرمان منع موقت ورود ایرانیان به آمریکا واکنش نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صادق لاریجانی روز دوشنبه ۱۱ بهمن، در جلسه مسئولان عالی قضایی، فرمان منع موقت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا را «توسعه اسلام‌هراسی» و«رفتاری نامتعادل، غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بشر توصیف کرد».

آقای لاریجانی تأکید کرد که جمهوری اسلامی «به دنبال نفوذ نیست بلکه این ارزش‌های انقلاب اسلامی راه خود را در منطقه یافته» و «این نفوذ یک نفوذ ایمانی و معنوی است».

او اضافه کرد: «سلطه و نفوذ با رفت و آمد چند کارشناس به کشورهای دیگر محقق نمی‌شود. اگر این گونه بود آمریکایی‌ها با آن همه ابزار و تجهیزات می‌توانستند در عراق و افغانستان صاحب نفوذ باشند».

آقای لاریجانی، از رئیس‌جمهور، دولت و وزارت خارجه خواست که «با عبرت از تجربیاتی نظیر تجربه مهم و تلخ برجام»، به رفتار «نامتعادل، غیرمنطقی و غیرانسانی» آمریکا واکنش قاطع و متناسب نشان دهند.

استفاده رئیس قوه قضائیه از عبارت «تجربه مهم و تلخ» برای توافق اتمی وین درحالی است که پیش از این مقام‌های دولت حسن روحانی اعلام کرده‌اند که این توافق دستاوردهای مهمی از جمله لغو تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی داشته و «سایه جنگ را از سر ایران دور کرد».

بر اساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، که روز جمعه صادر شد، صدور روادید برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران دست کم برای مدت ۹۰ روز متوقف می‌شود و از ورود پناهجویان یا شهروندان این کشورها به خاک آمریکا جلوگیری خواهد شد.

این محدودیت شامل دارندگان روادید مهاجرتی و غیرمهاجرتی می‌شود و گفته شده در مورد دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا نیز «مورد به مورد» تصمیم‌گیری خواهد شد.

صدور این فرمان واکنش‌های گسترده‌ای را از جمله در ایران به دنبال داشته، و روز یکشنبه نیز سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا، برای دریافت یادداشت اعتراض ایران، به وزارت خارجه احضار شده است.

وزارت خارجه ایران همچنین اعلام کرده که «ضمن احترام به مردم آمریکا» اصل عمل متقابل را به اجرا خواهد گذاشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز شنبه نهم بهمن، بدون نام آوردن از این دستور با اشاره به فروپاشی دیوار برلین گفته بود که «دوران دیوارکشی میان ملت‌ها به پایان رسیده است».

آقای روحانی روز دوشنبه نیز نه بدون اشاره مستقیم به این فرمان گفت: «نه بیگانه‌پرستیم و نه بیگانه هراس؛ از تعامل با جهان برای منافع ملی استفاده می‌کنیم».

در این زمینه معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز دوشنبه گفت که دولت درباره صدور ویزا برای اتباع آمریکایی «عمل متقابل» انجام خواهد داد و با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، از ایرانیان در سراسر دنیا حمایت خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری تأکید کرد که ایران «در جوامع بین‌المللی و علیه این کار غیرقانونی، غیرانسانی و ضد حقوق بشری موضع‌گیری» خواهد کرد.

پیشتر حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران، گفته بود که «اقدام ترامپ در منع ورود ایرانیان به آمریکا» خلاف حقوق بین‌الملل است و تهران این موضوع را در مجامع جهانی پیگیری می‌کند و «با آن در هر سطحی که باشد مقابله به مثل» خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG