لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

«یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده» باید از رده خارج شوند


یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس می‌گوید یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در ایران وجود دارد که در سال‌های آینده باید از رده خارج شوند.

هادی بهادری روز جمعه پنجم خرداد، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «خانه ملت» از تصمیم ستاد مصرف سوخت کشور برای از رده خارج کردن ۴۰۰ هزار دستگاه از این خودرو‌ها در سال ۹۶ خبر داد.

آقای بهادری گفت که طی سه تا چهار سال آینده نیز «تمامی این خودروها از رده خارج» خواهند شد.

به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر «اکثر مالکان خودروهای فرسوده٬ قشر ضعیف جامعه بوده و از طریق همین خودروها امرارمعاش می‌کنند».

او اضافه کرده که «صاحبان خودروهای فرسوده توان اقتصادی لازم برای از رده خارج کردن خودروهای خود را نداشته و باید دستگاه‌های متولی در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند».

آقای بهادری همچنین براساس لایحه برنامه ششم گفته که دولت، شهرداری‌ها و دستگاه‌های مسئول موظف هستند از سال دوم برنامه سالانه ۲۰ درصد از خودروهای فرسوده را جایگزین کنند.

این نماینده مجلس از ضرورت «همکاری تمامی دستگاه‌ها برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» سخن گفته و از قرار نگرفتن «تسهیلات مناسب» برای دارندگان این خودروها انتقاد کرده است.

دولت ایران از ابتدای دهه هشتاد خورشیدی برنامه خروج خودرو‌های فرسوده را آغاز کرده٬ اما گزارش‌ها از موفقیت نه‌چندان مطلوب این طرح و ادامه اجرای آن حکایت دارد.

خارج کردن خودروی پیکان٬ ممنوع شدن خرید و فروش خودروهای فرسوده و سیاست دولت محمد خاتمی در قالب برنامه چهارم توسعه از جمله برنامه‌های به اجرا گذاشته شده در این زمینه است.

دولت محمود احمدی‌نژاد نیز این سیاست را پیش گرفت و تا سال ۱۳۸۸ گزارش‌های ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت ایران نشان می‌داد که ۶۱۱ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

۲۷ اردیبهشت ماه امسال نیز معصومه ابتکار٬ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد در دولت یازدهم ۹۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده است.

به گفته مسئولان سازمان محیط زیست، ۷۰ درصد آلودگی هوا در ایران از منابع متحرک نظیر خودرو و موتورسیکلت، ۲۰ درصد از بخش صنعتی و ۱۰ درصد هم از مصارف خانگی ناشی می‌شود.

بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا که اسفندماه ۹۰ به تصویب هیئت دولت ایران رسیده، سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌ها از ۲۵ سال به ۲۰ سال، وانت‌بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌بوس‌ها از ۱۵ به ۱۰، اتوبوس‌های برون شهری از ۱۵ به ۱۲، اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها از ۱۰ به هشت سال کاهش یافته و سن فرسودگی تاکسی‌ها همچنان ۱۰ سال باقی مانده است.

احمد کرمی اسد٬ رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا هم امروز از مکانیزه شدن کنترل تردد خودروهای فرسوده در کشور خبر داده است.

خبرگزاری مهر به نقل از این مقام پلیس نوشته که «امکان ثبت تخلف و جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در آینده‌ای نزدیک با به روزرسانی دوربین‌ها در سطح کلانشهرها فراهم» خواهد شد.

XS
SM
MD
LG