لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

اولین نشست ویژه شورای حکام پس از اجرایی شدن برجام


شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (عکس آرشیو)
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (عکس آرشیو)

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در نشست ویژه‌ای بررسی نحوه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در دستور کار دارد. این نخستین نشست شورای حکام پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران است.

در بیانیه مطبوعاتی که در مورد نشست ویژه شورای حکام انتشار یافته، یادآوری شده که این نشست، پیش از ظهر شنبه به وقت اروپای مرکزی پشت درهای بسته برگزار می‌شود و انتظار می‌رود یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، پس از این نشست، با خبرنگاران گفت‌وگو کند.

آقای آمانو بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای که زمینه‌ساز رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران بود، تکمیل تعهدات ایران در چارچوب اجرایی شدن برجام را تأیید کرد، و در عین حال گفت که نسخه‌ای از گزارش تأییدی خود را برای شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده است.

او که در این بیانیه از آغاز مرحله‌ای جدید در روابط ایران و آژانس سخن گفته بود، یکشنبه شب راهی تهران شد، تا روز دوشنبه دیدارهایی با مقام‌های ایرانی داشته باشد.

تداوم همکاری‌ها

اما دیدار روز دوشنبه یوکیا آمانو با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از هر دو طرف یک پیام داشت؛ تداوم و گسترش همکاری‌ها.

آقای روحانی، روز دوشنبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست در کنار وظیفه پایش و نظارت بر فعالیت‌ها، به سایر وظایف و مسئولیت‌های حقوقی خود به ویژه در زمینه انتقال فناوری پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای و نیز امنیت فناوری‌های هسته‌ای هم فعال باشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،‌ او همچنین از این آژانس خواست در زمینه انتقال فناوری پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای به گونه‌ای یکسان با اعضا رفتارکند.

در عین حال آقای روحانی تأکید کرد که ایران همکاری‌های خود را با آژانس ادامه خواهد داد و به تعهدات خود در برجام تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد، متعهد خواهد ماند.

در مقابل یوکیا آمانو نیز تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای برجام، رویکردی «حقوقی، بی‌طرفانه و غیرسیاسی» خواهد داشت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین نسبت به گسترش همکاری‌ها با تهران، در جهت اعتمادسازی هرچه بیشتر ابراز علاقه کرد.

جبران «فرصت‌های از دست رفته»

اما آقای آمانو روز دوشنبه پیش از دیدار با حسن روحانی با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار داشت و پس از آن، دیدار خود را «سازنده و مثبت» توصیف کرد.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه کار زیادی، دو طرف را به این مقطع همکاری رسانده، تأکید کرد که همان میزان تلاش برای همکاری‌های آینده لازم است.

پس از این دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت که با آقای آمانو درباره نحوه همکاری‌های آینده گفت‌وگو داشته و در این دیدار «تقریباً» نقشه راهی برای همکاری در فضای جدید ترسیم شده است.

آقای صالحی همچنین افزود که ایران در حدود ۱۲ سال گذشته «فرصت‌هایی» را در زمینه هسته‌ای از دست داده و از همین رو از آژانس می‌خواهد که «با اقداماتی در زمینه‌های فنی، جبران این فرصت‌ها را بکند».

XS
SM
MD
LG