لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

وزیر اطلاعات: صدها جوان ایرانی که قصد پیوستن به داعش داشتند، شناسایی شدند


محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، می‌گوید صدها جوان ایرانی که «قصد پیوستن» به گروه حکومت اسلامی، داعش، را داشتند توسط نیروهای امنیتی شناسایی شده‌اند و از پیوسن آنها به داعش جلوگیری شده است.

در اظهاراتی پیش از خطبه‌های نماز جمعه روز پنجم شهریور در قم، محمود علوی گفته است که وزارت اطلاعات پس از شناسایی «بیش از هزار و ۵۰۰ جوانی که قصد پیوستن به داعش را داشتند»، با روش‌های مختلفی از قبیل «احضار»، «بازداشت»، و «گفت‌وگو» از پیوستن آنها به این گروه پیشگیری کرده است.

در این سخنان که از جمله در خبرگزاری تسنیم بازتاب داشته، آقای علوی تأکید کرده که «باید جوانان را از پیوستن به جریان تروریستی داعش برحذر داشت».

او اضافه کرده که پس از شناسایی جوانانی که «قصد پیوستن به داعش داشتند»، آنها را «دعوت کردیم و گاهی در قالب بازداشت آن‌ها را فراخواندیم و بر اساس موضع قرآن و رسول اکرم با آن‌ها صحبت کردیم و از پیوستن آن‌ها به داعش جلوگیری کردیم».

مقام‌های امنیتی ایران به تازگی از وقوع دو درگیری بین نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با تیم‌های «وابسته به داعش» در استان کرمانشاه خبر داده و اعلام کردند که در این درگیری‌ها چهار نفر از افراد وابسته به حکومت اسلامی (داعش) کشته شده و شش نفر دیگر دستگیر شدند.

این اعلام به فاصله چند روز با اطلاعیه وزارت اطلاعات ایران در مورد دستگیری‌های بیشتر در این رابطه تکمیل شد.

گفته‌های وزیر اطلاعات ایران در مورد قصد صدها جوان ایرانی برای «پیوستن به داعش» در حالی است که کمتر از یک ماه پیش فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران خبر داده بود گروه حکومت اسلامی (داعش) تعدادی از نیروهای خود را از قصر شیرین و نفت‌شهر جذب کرد.

سرتیپ احمدرضا پوردستان، دوشنبه ۱۱ مرداد افزوده بود که «دو نفر از تیم آنها که اخیراً به دست نیروهای ما در غرب هدف قرار گرفتند، از همین عناصر بودند که هم آموزش دیده بودند و هم جلیقه انتحاری داشتند».

پبش از این هم در آذر ماه ۹۴، رئیس وقت کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود که «گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چند مورد خروج اتباع داخلی برای پیوستن به داعش بوده است».

محمدرضا محسنی ثانی البته در پاسخ به اینکه آیا چنین مواردی «به لحاظ تعداد قابل توجه است؟»، گفته بود «نه! مطلبی که بخواهیم روی آن حساب جدی باز کنیم نیست».

این نماینده مجلس نهم، که در دوره کنونی مجلس عضویت ندارد، تأکید کرده بود که این افراد «انگشت شمار و اندک» هستند و انگیزه آنها «بیشتر مالی است».

وزارت کشور ایران در بهمن سال گذشته گزارشی «تحقیقی-امنیتی» منتشر کرده بود که در آن یادآوری شده بود «جریان‌های هوادار داعش»، در مناطق کردنشین ایران در حال «یارگیری» هستند و با توجه به «حساسیت وضعیت»٬ هرگونه «آزمون و خطای به ظاهر بی‌اهمیت» از سوی مقام‌های مسئول در این مناطق٬ منجر به وقوع «دومینویی بهمن‌وار» خواهد شد.

این گزارش در آن زمان پیش‌بینی کرده بود که با توجه به تصرف بیش از ۳۲ درصد از خاک عراق از سوی داعش و حمله این گروه به کردستان عراق٬ باید منتظر «تحرک بیش از پیش گروه‌های تکفیری در کردستان عراق و در ادامه آن در کردستان ایران» بود.

XS
SM
MD
LG