لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

پوشش همزمان دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره انتخاباتی شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری، با تمرکز بر مباحث فرهنگی و سیاسی برگزار شد. قرار است آخرین مناظره نامزدها، جمعه ۲۲ اردیبهشت با تمرکز بر موضوعات اقتصادی برگزار شود.

  • حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا، شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری هستند.
  • انتخابات ریاست جمهوری دو هفته دیگر، جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
  • نخستین مناظزه نامزدها جمعه گذشته با محور مباحث اجتماعی برگزار شد، اما در حالی که برخی از موضوعات اجتماعی، از جمله آموزش و پرورش سهمی در این مناظره نداشت، نامزدها وقت بیشتری را به بحث بر سر دیدگاه‌های اقتصادی و سیاسی خود اختصاص دادند.
  • بعد از مناظره هفته پیش، چهار نامزد نسبت به روند برگزاری مناظره نخست و حواشی آن اعتراض کردند که قرار است در مناظره امروز، این شکایات «جبران شود».
  • گزارش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.
۱۸:۴۵ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه آقای رئیسی گفت که دولت را به عدم اجرای وعده‌هایش متهم کرد و گفت دولت باید مشکلات را حل کند. او گفت در برنامه جامعش به همه مشکلات کشور و راه حل آن اشاره کرده است.

۱۸:۴۳ ۱۵.۲.۱۳۹۶

اسحاق جهانگیری هم در ادامه بر تنوع قومی و فرهنگی در ایران گفت و تأکید کرد که در ایران هیچ قومی بر قوم دیگر رجحان ندارد. او همچنین بر آموزش زبان مادری تأکید کرد و گفت که در دولت کنونی در این زمینه اقداماتی انجام شده است.

۱۸:۴۱ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه آقای هاشمی‌طبا گفت که سبک زندگی را عالمان و مسئولین فرهنگی باید تبیین و به مردم یاد دهند. او گفت در این مورد از نظر فرهنگی کم‌کاری شده، و لازمه ایجاد سبک زندگی مناسب در کشور درستکاری است.

او گفت در قرارداد کرسنت، عدم اجرای این قرارداد جریمه‌ای سنگین به کشور تحمیل کرد، اما منتقدان کرسنت در این باره سخن نمی‌گویند.

۱۸:۳۹ ۱۵.۲.۱۳۹۶

آقای روحانی گفت سبک زندگی از اخلاق و ایمان درست می‌شود.

او شعار «۹۶ درصدی» قالیباف را به «شعار ۹۹ درصدی» در جنبش وال استریت مقایسه کرد و آن را کپی‌برداری ناشیانه ار آن خواند و گفت که رئیس‌جمهور، باید رئیس‌جمهور ۱۰۰ درصد ایران باشد.

۱۸:۳۶ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در آخرین بخش از دور اول مناظره امروز، نوبت به حسن روحانی رسید و از او پرسیده شد، وجه تمایز سبک زندگی «ایرانی اسلامی» و «سبک زندگی غربی» چیست؟

او در پاسخ گفت که مردم اکنون احساس آزادی بهتری می‌کنند، و باید دید که آیا می‌خواهیم در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم یا آنها را توانمندتر کنیم.

او گفت آماری که این روزها داده می‌شود، یادآور روزهایی است که به مردم وعده و وعید می‌دادند اما در نهایت عزت مردم زیر پا گذاشته شد، و قیمت از صبح تا عصر و از امروز به فردا تغییر می‌کرد.

۱۸:۳۳ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در جمع‌بندی این بحث اسحاق جهانگیری گفت که اقتدار دفاعی مؤلفه‌های گوناگونی دارد که یکی از این مؤلفه‌ها مؤلفه فرهنگی است، و باید به آن اشاره کرد.

او به وضعیت تحریم‌ها، و مشکلات دارویی و غذایی اشاره کرد و گفت که حضور مردم به صحنه [در انتخابات ۹۲] مشکلات را حل کرد.

او از «دو قطبی کردن جعلی جامعه» و «وعده‌های توخالی و غیرعملیاتی» انتقاد کرد، و گفت که امروز هم دو نگاه در مقابل هم قرار گرفته‌اند، از جمله «جریان ماجراجو» که امروز با رویکرد دیگر و فرار به جلو به صحنه آمده.

او گفت کسانی که در زمان مذاکرات با بیلبوردهای خود در تهران از مذاکره‌کنندگان انتقاد می‌کردند، اکنون با برجام عکس یادگاری می‌گیرند.

آقای جهانگیری در این اظهارات چندین بار از محمد خاتمی، رئیس‌جمهور ممنوع‌التصویر، و دولت او یاد کرد و گفت که باید با به صحنه آوردن همه جناح‌ها و ظرفیت‌ها و تفاهم و گفت‌وگوی ملی همه مسائل را حل کرد.

۱۸:۲۸ ۱۵.۲.۱۳۹۶

۱۸:۲۷ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه مصطفی هاشمی‌طبا، از وعده توزیع پول بین مردم انتقاد کرد و به تهدیدهای سرزمینی در آینده اشاره کرد، و تأکید کرد که برنامه ششم باید به رفع این تحریم‌ها بپردازد.

۱۸:۲۵ ۱۵.۲.۱۳۹۶

۱۸:۲۵ ۱۵.۲.۱۳۹۶

حسن روحانی اما در دفاع از عملکرد دولتش در حوزه دفاعی، بر لزوم مقایسه شرایط با چند سال پیش تأکید کرد. او به طور مثال گفت که ایران هم‌اکنون به همراه روسیه و ترکیه، نقش اصلی را در مذاکرات سوریه به عهده دارد، که در هیچ دوره‌ای چنین نبوده.

او ادامه داد اگر در دولت قبل وضع جونان بهتر بود، چرا رشد اشتغال در آن دوره صفر بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG