لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

پوشش همزمان دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره انتخاباتی شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری، با تمرکز بر مباحث فرهنگی و سیاسی برگزار شد. قرار است آخرین مناظره نامزدها، جمعه ۲۲ اردیبهشت با تمرکز بر موضوعات اقتصادی برگزار شود.

  • حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا، شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری هستند.
  • انتخابات ریاست جمهوری دو هفته دیگر، جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
  • نخستین مناظزه نامزدها جمعه گذشته با محور مباحث اجتماعی برگزار شد، اما در حالی که برخی از موضوعات اجتماعی، از جمله آموزش و پرورش سهمی در این مناظره نداشت، نامزدها وقت بیشتری را به بحث بر سر دیدگاه‌های اقتصادی و سیاسی خود اختصاص دادند.
  • بعد از مناظره هفته پیش، چهار نامزد نسبت به روند برگزاری مناظره نخست و حواشی آن اعتراض کردند که قرار است در مناظره امروز، این شکایات «جبران شود».
  • گزارش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.
۱۷:۱۵ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه اسحاق جهانگیری تأکید کرد که مسئولان نباید در انتقاد را بر خود ببندند و باید از انتقاد سازنده استقبال کنند. او گفت دولت در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده، خانه احزاب را احیا کرده، مجوز راه‌اندازی هشت هزار سازمان مردم‌نهاد را صادر کرد و از آزادی مطبوعات و فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کرده است.

او گفت دولت جلوی نهادهایی که خواستار فیلترینگ بودند ایستاده است، اما متأسفانه بخشی از جامعه با دولتی که با رأی مردم بر سر کار آمده مخالفند و سازمان‌یافته تخریب می‌کنند و کسی به آنها معترض نمی‌شود.

۱۷:۱۷ ۱۵.۲.۱۳۹۶

ابراهیم رئیسی هم به اهانت‌های دولت به منتقدانش اشاره کرد و گفت که حق شهروندی عبارت است از اینکه افراد سخنان خود را بگویند و اگر نادرست است پاسخ داده شود.

او گفت حق شهروندی رونمایی کردن از یک سند نیست، حق معیشت، حق کار کردن، و حق اظهار نظر کردن است.

او گفت که رفتارهای دولت با آنچه ادعا می‌کند همخوان نیست.

۱۷:۲۰ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه محمدباقر قالیباف هم موفقیت جامعه را در گروی نقد و خرد جمعی دانست و در عین حال گفت که «انقلاب» مانع حقوق شهروندی نیست.

او مدعی شد که در زمان فرماندهی پلیس، چندین نفر از اقلیت‌ها در کردستان در رده فرماندهی قرار گرفتند و در شهرداری تهران هم از اقوام و اقلیت‌های مختلف استفاده شد.

آقای قالیباف پس از آن انتقاد کرد که دانشگاه‌ها سیاسی نیستند و دولت موفق به سیاسی کردن دانشگاه نشده. او همچنین بر تمرکززدایی و دادن اختیارات به شهرستان‌ها و استان‌ها تأکید کرد.

۱۷:۲۲ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در جمع‌بندی این مباحث مصطفی میرسلیم بار دیگر از عدم انتقادپذیری دولت روحانی تأکید کرد و گفت که باید اصل هشتم قانون اساسی [در مورد امر به معروف و نهی از منکر] معطل نماند و اجرا شود.

او گفت برای جلب اعتماد مردم نباید «نعل وارونه زد» چون مردم قول و قرارهای دولت، و عملکرد آن را دیده و لمس کرده‌اند.

۱۷:۲۴ ۱۵.۲.۱۳۹۶

آقای میرسلیم در ادامه تأکید کرد که دولت باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد نه با آنها رقابت کند.

۱۷:۲۷ ۱۵.۲.۱۳۹۶

سؤال مطرح شده برای ابراهیم رئیسی، مربوط به اجرای برجام و «جلوگیری از نقض آن» توسط دیگر دولت‌هاست.

او در ابتدا اذعان کرد که با وجود همه ایرادهای برجام، این سند ملی باید از سوی همه گروه‌ها به رسمیت شناخته شود.

۱۷:۲۹ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ارتباط با ادعای «محموله قاچاق» مرتبط با وزیر آموزش و پرورش و دخترش، خبرنگار ایسنا نسخه‌ای از رأی شعبه تعزیرات حکومتی را منتشر کرده است:

۱۷:۳۰ ۱۵.۲.۱۳۹۶

آقای رئیسی در عین گفت که تصویب و اجرای برجام در حل مشکلات زندگی مردم و بیکاری و رکود اقتصادی تأثیری نداشته است.

۱۷:۳۲ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه آقای قالیباف هم بر به رسمیت شناختن برجام توسط همه دولت‌های آینده اشاره کرد، اما همچون آقای رئیسی گفت که برجام در حل مشکلات مردم ناکام بوده است.

او گفت که مشکل اصلی در روش اداره دولت است، و اگر امکانی از برجام حاصل شود هم «۴ درصدی‌ها» از آن بهره‌مند می‌شود. او گفت هم باید حق‌مان را از برجام بگیریم و هم از «چهار درصدی‌ها».

۱۷:۳۴ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه مصطفی میرسلیم گفت که اهمیت برجام در آن بود که نشان داد ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، و به دنبال دانش هسته‌ای هستیم.

او گفت باید دید چطور قبل از برجام تحریم‌ها بود و دانش هسته‌ای هم بود، اما پس از برجام تحریم‌ها تشدید شد ولی پیگیری دانش هسته‌ای متوقف شد.

او ادعا کرد که پس از برجام، بسیاری از دانشمندان هسته‌ای از کار برکنار شده و بسیاری از تأسیسات هسته‌ای تعطیل شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG