لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

ایران از تفاهم با ۵+۱ در مورد مسائل مرتبط با لغو تحریم‌ها خبر داد


مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران از «تفاهم» با کشورهای گروه ۵+۱ برای «حل برخی از مباحث باقیمانده پیرامون لغو تحریم‌ها» خبر داد و اعلام کرد که «شمارش معکوس» برای فرا رسیدن روز اجرای توافق اتمی وین آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا حمید بعیدی‌نژاد، روز یکشنبه ۲۰ دی، «تفاهم» ایران با کشورهای گروه ۵+۱ در ژنو برای «حل برخی از مهم‌ترین مباحث باقیمانده پیرامون لغو تحریم‌ها» را «قدم مهم دیگری» برای رسیدن به زمان اجرای توافق اتمی وین خواند.

آقای بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود نیز نوشت که «شمارش معکوس» برای فرا رسیدن روز اجرای توافق اتمی وین و لغو تحریم‌های غرب علیه ایران آغاز شده است.

نشست تیم‌های کار‌شناسی ایران و گروه ۵+۱ برای انجام «آخرین هماهنگی های رسیدن به روز اجرای برجام» روزهای جمعه و شنبه در ژنو برگزار شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه گذشته گفته بود که در صورتی که کار‌ها خوب پیش برود، توافق اتمی ایران احتمالاً تا چند روز دیگر اجرایی می‌شود.

توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه امسال در وین حاصل شد و بر اساس آن، تهران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های اتمی‌اش را متوقف کند و در ازای آن تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه تهران لغو شود.

با این حال کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که کنترل آن با جمهوری‌خواهان است، روز پنجشنبه ۱۷ دی پیش‌نویس طرح «قانون شفافیت در منابع مالی تروریستی ایران» را تصویب کرد که برای نظارت بر توافق اتمی وین به کنگره اختیارات بیشتری می‌دهد.

طبق طرح مصوب کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان؛ حذف برخی از افراد و یا مؤسسات از فهرست تحریم‌ها که توسط وزارت خزانه‌داری تهیه شده مشروط به دادن تضمین از سوی رئیس‌جمهور خواهد بود که باید به کنگره اعلام کند، این افراد و مؤسسات در طرح‌های موشکی و یا فعالیت‌های تروریستی ایران مشارکت ندارند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، و علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، کنگره آمریکا را متهم کرده‌اند که به دنبال «تخریب» و «برهم زدن» توافق اتمی وین است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۹ مهرماه امسال در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در مورد توافق اتمی وین گفته بود که «در سراسر دوره هشت ساله» وضع هرگونه تحریم «در هر سطح و به هر بهانه‌ای» توسط کشورهای طرف مذاکره «نقض» توافق اتمی «محسوب خواهد شد» و دولت موظف است اجرای این توافق را متوقف کند.

در هفته‌های گذشته نیز برخی از مقام‌های ایرانی، مصوبه محدودیت مسافرت به آمریکا، احتمال اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و مصادره احتمالی اموال بانک مرکزی ایران در نیویورک را «ناقض» توافق اتمی وین دانسته بودند.

با این حال مقام‌های دولت حسن روحانی اعلام کرده‌اند که این اقدامات هنوز در مرحله‌ای نیست که نقض توافق اتمی وین محسوب شود و ابراز امیدواری کرده‌اند که این توافق در دی ماه، اجرا شود.

مقام‌های دولت امیدوارند که پس از اجرای توافق اتمی وین وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند.

در همین حال غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی، روز یکشنبه گفت که این بانک با «مؤسسه‌های بیمه صادراتی کشورهای مختلف» و «بانک‌های مختلف» برای همکاری پس از توافق اتمی وین مذاکره کرده است.

وی کاهش هزینه نقل و انتقالات و پرداخت‌های ارزی و اتصال بانک‌های ایرانی به سوئیفت را از جمله اثرات توافق اتمی وین دانست.

آقای کامیاب خبر داد که ۱۴ بانک ایران به سوئیفت متصل شده و پنج بانک نیز در آخرین مراحل اتصال به سوئیفت قرار دارند.

به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ارتباط بانک‌های ایرانی با شبکه سوئیفت که نقش مهمی در پرداخت‌های الکترونیکی بین‌المللی دارد، قطع شده بود.

XS
SM
MD
LG