لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

«فشارهای» تازه در آمریکا برای اقدام علیه ایران در پی آزمایش موشکی


ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیر ماه به توافق اتمی دست یافتند. اقدامات اولیه این توافق در حال انجام است و هنوز به «مرحله اجرایی» نرسیده.
ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیر ماه به توافق اتمی دست یافتند. اقدامات اولیه این توافق در حال انجام است و هنوز به «مرحله اجرایی» نرسیده.

بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده، آزمایش‌های تازه موشکی ایران، در حالی‌که هنوز توافق اتمی به مرحله اجرایی نرسیده، بر فشارهای جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا برای وضع اقدامات تازه علیه تهران افزوده است.

روزنامه واشینگتن‌پست ۱۷ دی ماه می‌گوید حتی گروهی از قانون‌گذاران دمکرات نیز به جمع حامیان تحریم‌ها از حزب جمهوری‌خواه پیوسته‌اند.

فشارهای تازه در حالی صورت می‌گیرد که ایران پیش از اجرایی شدن توافق اتمی با شش قدرت جهانی، دست به انجام آزمایش‌های موشکی تازه‌ای زد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در نامه‌ای به وزیر دفاع از او خواست با شدت و سرعت به برنامه توسعه موشکی ادامه دهد. و سپاه پاسداران نیز از دومین «شهر موشکی» زیرزمینی خود رونمایی کرد.

در کنار این‌ها گزارش‌هایی از موشک‌پرانی نیروی دریایی سپاه در نزدیکی یک ناو‌شکن آمریکایی در خلیج فارس نیز منتشر شده که در این مورد تهران آن را «عملیات روانی» نامیده و تکذیبش کرده است.

گزارش‌ها از ایالات متحده حاکی‌ست که مجلس نمایندگان ایالات متحده، تصمیم گرفته در هفته آینده، اقدامات تازه‌ای را علیه کره شمالی و ایران به رای بگذارد.

کره شمالی، اخیرا اعلام کرده آزمایش نظامی هسته‌ای جدیدی را انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز کمیته روابط خارجی ایالات متحده اقدامات تازه را برای رای‌گیری در هفته آینده در صحن علنی، تصویب کرده؛ آنچه قرار است تحت عنوان «اقدام برای نظارت بر کمک‌های مالی ایران به تروریسم» ارائه شود.

رویترز به نقل از نمایندگان جمهوری‌خواه می‌گوید این اقدامات قرار است مقام‌های دولت آمریکا را بر سر تعهدات خود برای نکاستن از تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی یا «حمایت ایران از تروریسم» پابرجا نگه دارد. منتقدان می‌گویند این اقدام تازه، تلاشی دیگر از سوی جمهوری‌خواهان علیه «برجام» است.

گزارش‌های تازه در حالی‌ست که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۱۷ دی‌ماه، اعلام کرد در صورتی که کارها خوب پیش برود، توافق اتمی ایران احتمالا تا چند روز دیگر اجرایی خواهد شد.

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از گرگ تیلمن، عضو سازمان کنترل تسلیحاتی ایالات متحده، می‌گوید مشخص نیست چرا ایران، تنها مدت کوتاهی پیش از اجرایی شدن «برجام» دست به انجام آزمایش‌های موشکی خود زده است. به گفته آقای تیلمن اگر تهران آزمایش‌های موشکی خود را پس از اجرایی شدن توافق اتمی انجام می‌داد، هم ایران و هم عمده کشورهای جامعه جهانی می‌توانستند بگویند این کار نقض توافق نیست، چراکه موشک‌ها برای حمله کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته تاکید کرد ایران با آزمایش موشک «عماد» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را «نقض کرده است». به گفته دولت ایالات متحده، تبادل نظر با دیگر سازمان‌های دولتی آن کشور برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران «با قوت ادامه دارد».

فشارهای تازه بر ایران در حالی‌ست که روابط ایران و عربستان و متحدانش، در پی اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان، و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران، نیز دستخوش تنش‌های تازه‌ای شده است. ریاض از جمله منتقدان مذاکرات اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی به شمار می‌رفت.

XS
SM
MD
LG