لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

ناکامی متوالی بوکسورهای ایران در مسابقات گزینشی المپیک


رقابت‌های بوکس گزینشی المپیک، با حذف متوالی نمایندگان ایران ادامه دارد. این مسابقات در چین برگزار می‌شود و سه نفر برتر هر وزن مجوز حضور در المپیک ۲۰۱۶ را کسب می‌کنند.

تاکنون چهار نماینده ایران از دور رقابت‌ها حذف شده‌اند. در مجموع فقط سه پیروزی نصیب ایران شده. از سه پیروزی تیم ملی بوکس ایران، دو پیروزی در برابر جزیره پیتکرن بوده است که کمتر از ۶۰ نفر جمعیت دارد! یعنی برابر با نفوس یک آپارتمان ۱۲ واحدی!

این در حالی است که علیرضا استکی سرمربی تیم ملی بوکس ایران، ناکامی شاگردانش را به موضوع داوری محول کرده و به سایت تسنیم می‌گوید: «داوری‌ها بودار است و در برخی مواقع حساب شده و مافیایی انجام می‌شود.»

آرمین امجدیان در ۵۶ کیلوگرم در نخستین دیدار مقابل حریفی از قرقیزستان قرار گرفت و در سه راند شکست خورد تا از دور رقابت‌ها حذف شود.

سجاد کاظم‌زاده در ۶۹ کیلوگرم با حریفی از جزیره پیتکرن (واقع در اقیانوسیه) به پیروزی رسید تا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند.

پیش از این در ۵۲ کیلوگرم پویا ناوی، در ۶۰ کیلو دانا اسماعیل‌زاده و در ۶۴ کیلو هم اسماعیل ارمشی از دور رقابت‌ها کنار رفته بودند.

ناوی مقابل چارلز فائوما از جزیره پیتکرن به پیروزی رسید اما در دور دوم مغلوب هو جیانگ وان از چین شد.

دانا اسماعیل زاده در برابر بوکسوری از کره جنوبی با رأی داوران دیسکالیفه (اخراج فنی) شد تا پرونده مبارزات او نیز خیلی زود بسته شود.

طبق اعلام فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)در رقابت‌های قاره‌ای کسب سهمیه، در هر وزن سه بوکسور و در مجموع ۳۰ مشت‌زن جواز حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب خواهند کرد.

اسماعیل ارمشی در نخستین مبارزه مقابل حریف قرقیزستانی شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

روز سه‌شنبه سجاد کاظم‌زاده با سانتوز نفر ششم رنکینگ جهانی از فیلیپین مبارزه می‌کند. سجاد محرابی در ۷۵ کیلوگرم که کارش را با پیروزی مقابل بوکسور تاجیکستانی شروع کرده بود، در دور دوم با نماینده مغولستانی دیدار خواهد کرد.

در ۹۱ کیلوگرم سالار غلامی که در دور نخست با قرعه استراحت مواجه شده بود، باید با رقیب چینی به روی رینگ برود. در فوق سنگین نیز مجید سپهوند به مصاف مشتزن سوریه‌ای می رود.

این مبارزه‌ها با حضور ۱۹۰ بوکسور از ۳۰ کشور در شهر کیانان چین در حال پیگیری است و تا دوازدهم فروردین ادامه خواهد داشت.

نکته عجیب پیش از آغاز مسابقات، بی‌اطلاعی فدراسیون بوکس ایران از قوانین مسابقات گزینشی المپیک بود. به نحوی که این فدراسیون قصد داشت با تیم کامل راهی چین شود.

فدراسیون جهانی نیز اعلام کرد کشورها از اعزام بوکسورهایی که سهمیه کسب کردند، خودداری کنند. با توجه به کسب سهمیه المپیک در ۸۱ کیلوگرم، ضرورتی در اعزام مجید حاج عباسی نماینده ۸۱ کیلوگرم نبود و با توجه به قوانین، او از همراهی تیم ملی بازماند. این موضوع بدیهی، سال‌هاست که در تمام رشته‌های ورزشی اعمال می‌شود.

امید احمدی صفا در وزن ۴۹ کیلوگرم نیز سال گذشته در رقابت‌های یک رشته رزمی دیگر شرکت کرده بود و مطابق مقررات نمی توانست به چین برود. به همین خاطر او نیز از همراهی تیم ملی بازماند.

اگر مسئولین فدراسیون بوکس، به تازگی رأس کار آمده بودند جای تعجب نداشت اما احمد ناطق نوری از سال ۱۳۶۸ ریاست فدراسیون را برعهده دارد و قدیمی‌ترین رئیس فدراسیون ورزشی در ایران است!

XS
SM
MD
LG