لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

بازیکنان ایران در جام بیستم: اشکان دژآگه


بهترین بازیکن این روزهای فوتبال ایران، دهم اسفند ۱۳۹۰ برای نخستین بازی ملی‌اش مقابل قطر به میدان آمد و دو گل زد. او سال ۲۰۰۴ در مسابقات جوانان اروپا پیراهن آلمان را پوشید. مقابل اسپانیا با سرجیو راموس و دیوید سیلوا بازی کرد. با دو گلی که به لهستان و ترکیه زد، بهترین گلزن تیمش در این تورنمنت بود.

آلمان در مسابقات امیدهای اروپا در سال ۲۰۰۹ با حضور اشکان دژآگه قهرمان شد. دروازه‌بان این تیم مانوئل نویر بود و در ترکیبش هم مسعود اوزیل، جروم بواتنگ، دنیس آئوگو، مارسل اشملزر، متس هوملس و سامی خدیرا.

آلمان با دژآگه ضمن پیروزی بر ایتالیا که ماریو بالوتلی را در اختیار داشت به فینال رسید و با برتری ۴-۰ مقابل انگلیس، جام قهرمانی را نصیب خود کرد.

اشکان در آلمان سابقه بازی در پست مهاجم را دارد. در فولام نیز در بال راست و بال چپ به میدان می‌رود. اما در تیم ملی ایران، هافبک پشت مهاجم هدف است تا با استفاده از خلاقیت فردی و فضا سازی‌هایی که با تغییر سریع محل استقرارش ایجاد می‌کند، بال‌های کناری را در موقعیت نفوذ، ارسال یا شوت قرار دهد.

اشکان که سال ۱۳۶۵ در تهران متولد شده، در باشگاه‌های هرتابرلین و ولفسبورگ در بوندس‌لیگا بازی کرده و سال ۲۰۱۲ با قراردای سه ساله به فولام پیوسته.

روزنامه اعتماد در شماره ۱۶ مهر ۱۳۹۰ نوشت: «او زمانی كه سال ۷۹ وارد ایران شد به دلیل عدم پوشش مورد نظر حراست فرودگاه امام و درگیری با نیروهای انتظامی، با سر تراشیده شده به دیدار اقوام رفت!»

دژآگه که ستاره بی‌چون و چرای فولام در هفته‌های پایانی لیگ برتر بود و گل‌های زیبایی هم برای تیمش زد، با دو بازی در اردوی تدارکاتی اتریش، تعداد بازی‌های ملی‌اش را به عدد ۱۳ رساند.

او چهار گل ملی هم در کارنامه دارد. دو گل با سر و با پا، در همان اولین بازی ملی به قطر، یکی یک گل هم به تایلند و لبنان از دور برگشت مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا که در خانه حریفان به ثمر رسید.
XS
SM
MD
LG