لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

تحریم مراسم کنفدراسیون فوتبال آسیا از سوی ایران


فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد، مراسم انتخاب برترین‌های سال که کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌کند را تحریم خواهد کرد. تصمیمی که در پی اعلام نامزدهای برترین‌های سال در بخش‌های مختلف فوتبال زنان و مردان اتخاذ شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، شیخ سلمان را در جریان این تصمیم قرار داده است.

مراسم جوایز سالیانه، اول دسامبر به میزبانی ابوظبی برگزار می‌شود. لیست نامزدهای دریافت جوایز منتشر شده و ایران در هیچ بخشی جزو نامزدها نیست.

مهدی تاج در نامه خود، افتخارات ایران در سال ۲۰۱۶ را یادآور شده است. کسب مدال برنز جام جهانی فوتسال در صدر فهرست ارسالی قرار گرفته.

دریافت جایزه سومین بازیکن برتر جام جهانی فوتسال به میزبانی کلمبیا، همچنین کسب عنوان سوم جوانان آسیا به میزبانی بحرین و صعود تیم ملی جوانان به جام جهانی زیر ۲۰ سال نیز مورد اشاره بوده است.

عنوان دوم رقابت‌های زیر ۱۶ سال آسیا به میزبانی هندوستان و صعود نوجوانان به جام جهانی زیر ۱۷ سال هم در سال جاری رقم خورد.

نایب قهرمانی جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی به میزبانی امارات و قضاوت داوران ایرانی در دیدار نهایی المپیک نیز در نامه فدراسیون فوتبال ایران به AFC یادآوری شده است.

آقای تاج نوشته است: «ایران عملکرد بسیار خوبی در مقدماتی جام جهانی داشته و در صدر گروه خود ایستاده، در آخرین رده‌بندی فیفا هم ضمن حفظ رتبه اول آسیا در جایگاه ۲۷ جهان قرار گرفته است».

در نامه رئیس فدراسیون فوتبال ایران آمده است: «بازیکنان ایران در لیگ‌های اروپایی و حتی لیگ قهرمانان اروپا عملکرد چشمگیری داشته‌اند. فوتسال بانوان و آقایان ایران هم عناوین قهرمانی آسیا را کسب کرده‌اند.»

تاج خاطرنشان کرده فدراسیون فوتبال ایران تاکنون چنین موفقیت‌هایی را در طی یک سال کسب نکرده بود.

او خطاب به شیخ سلمان نوشته: «بسیار ناامیدکننده بود که گزینه‌ای از ایران وجود نداشت. فدراسیون فوتبال ایران مورد اعتراض رسانه‌ها و مردم قرار گرفته. از این رو با کسب اجازه از شما هیچ یک از نمایندگان ایران و همچنین خودم، در مراسم ابوظبی حضور نخواهیم داشت.»

در مراسم امسال و در بخش جایزه رویایی، فدراسیون‌هایی که از فوتبال به عنوان ابزاری مهم در تغییر و پیشرفت اجتماعی استفاده کرده‌اند، معرفی شده‌اند که از نگاه کنفدراسیون آسیا، ژاپن و کره جنوبی و قطر موفق‌ترین کشورهای آسیا بوده‌اند.

جایزه‌ای تحت بهترین عضو کنفدراسیون، به یکی از سه کشور کره جنوبی، ژاپن یا امارات خواهد رسید.

در بخش بهترین عضو در حال توسعه کنفدراسیون، هندوستان، مالزی و ویتنام نامزد هستند.

در بخش بلندپروازی سال، یکی از سه کشور کامبوج، بوتان یا سریلانکا به جایزه خواهد رسید.

​جایزه ویژه رئیس AFC برای فوتبال پایه در بخش الهام‌بخشی، نصیب یکی از سه کشور استرالیا، ژاپن یا قطر خواهد شد.

جایزه ویژه رئیس AFC برای فوتبال پایه در بخش «در حال توسعه» هم به یک از کشور از بین هنگ کنگ، فیلیپین یا ویتنام تعلق خواهد گرفت.

همین جایزه برای فوتبال پایه در بخش بلندپروازی، سه گزینه دارد که برونئی،
ماکائو و سریلانکا هستند.

نامزدهای مربیان برتر زن و مرد سال، همگی از شرق آسیا هستند. برای بهترین بازیکن مرد، عمر عبدالرحمن (امارات)، وو لی (چین)، و حمادی احمد (عراق) معرفی شده‌اند که غیر از عبدالرحمان، آن دو بازیکن دیگر چندان شناخته شده نیستند.

در بخش زنان هم یک نفر از بین کایتلی فورد(استرالیا)، لیزا دوانا (استرالیا)، یا رویین (چین)، بهترین بازیکن سال آسیا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG