لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

خوش‌بینی وزیر نفت ایران به حصول توافق محدودیت تولید در اجلاس آتی اوپک


یک روز پس از آنکه خبرگزاری رویترز از پیشنهاد جدید اعضای اوپک به ایران در مورد محدودیت سقف تولید نفت خبر داد، وزیر نفت ایران می‌گوید که هنوز برای حرف زدن در مورد اعداد زود است، اما همزمان گفت که به حصول توافق در اجلاس جدید اوپک خوشبین است.

اوپک قرار است آخر نوامبر، دهم آذرماه، در وین بحث بر سر تعیین سقف محدودیت تولید را ادامه دهد و از هم‌اکنون پیش‌بینی‌ها آن است که دستیابی به چنین توافقی دور از دسترس نیست.

روز جمعه ۲۸ آبان، وزیران نفت اوپک در قطر مذاکراتی را برگزار کردند و رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به این مذاکرات خبر داد که آنها پیشنهاد جدید را برای سقف تولید نفت به ایران ارائه کرده‌اند.

اوپک امیدوار است با محدود سقف تولید روزانه خود به ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه، بر قیمت جهانی نفت اثر بگذارد و در این میان خواست ایران برای برگرداندن میزان تولید خود به ۴ تا ۴.۲ میلیون بشکه در روز از جمله موانع دستیابی به توافق بوده است.

بر پایه گزارش رویترز، پیشتر خواست کشورهای حوزه خلیج فارس این بود که سقف تولید ایران بین ۳.۶ تا ۳.۷ میلیون بشکه در روز منظور شود، میزانی که بر پایه برآوردهای اوپک میزان تولید کنونی ایران است.

با این حال یک منبع نزدیک به مذاکرات قطر روز جمعه گفت که وزیران نفت اوپک به ایران پیشنهاد داده‌اند سقف تولید خود را در حد سه میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز نگه دارد.

ایران به این پیشنهاد واکنشی فوری نشان نداد و تنها از زبان نماینده خود در اوپک گفت که به دستیابی به توافق در نشست آخر نوامبر خوشبین است.

اکنون نیز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، که خود در نشست قطر حضور نداشت، به بخش خیر نیمروزی تلویزیون ایران گفته است که به توافق اوپک در اجلاس آینده این سازمان در وین خوشبین است، و اگر در این اجلاس بر میزان تولید نفت توافق شود، «قیمت هر بشکه نفت به سرعت از مرز ۵۰ دلار عبور خواهد کرد».

آقای زنگنه با اشاره به دیدار روز شنبه خود با دبیرکل اوپک، گفته است که «علائم مثبتی را دریافت می‌کنیم، که احتمال رسیدن به به توافق را در اجلاسی که اواخر ماه نوامبر در وین برگزار می‌شود، خیلی بالا می‌برد».

او در عین حال در واکنش به پیشنهاد وزیران نفت اوپک، تأکید کرده که «الان زود است درباره عددها صحبت کنیم. ما عددها، دلایل و استدلال‌های خود را اعلام کرده‌ایم، ضمن اینکه از سهم خودمان نمی‌گذریم».

آقای زنگنه گفته است که «هنوز عددی را توافق نکرده‌ایم، و فقط نظر خودمان را اعلام کرده‌ایم».

«هدف همکاری غیراوپکی‌هاست»

وزیر نفت جمهوری اسلامی همچنین پس از دیدار با دبیرکل اوپک به خبرنگاران گفته است که قیمت مناسب برای نفت قیمتی است که منافع تولیدکننده و مصرف کننده را در پی داشته باشد و هدف‌گذاری اعضای اوپک در زمینه قیمت، ۵۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه است.

او در گفت‌وگوی خود با بخش خبر نیمروزی تلویزیون ایران نیر در مورد اجلاس آخر نوامبر کشورهای عضو اوپک در وین گفته است که «هدف اعضای اوپک این است که حتماً غیراوپکی‌ها هم باید [در مورد محدودیت تولید] همکاری کنند».

آقای زنگنه پیش‌بینی کرده که در صورت همکاری کشورهای غیرعضو، «رسیدن قیمت نفت به حدود ۵۵ دلار در هر بشکه دور از دسترس نخواهد بود».

گزارش روز جمعه رویترز حاکی از آن بود که اگر کشورهای اوپک در پایان ماه نوامبر به توافقی در مورد محدودیت تولید دست یابند، چنین توافقی حمایت تولیدکنندگان غیرعضو از جمله روسیه را هم خواهد داشت.

در این زمینه وزیر انرژی روسیه که در نشست قطر حاضر بود، تأکید کرده بود که اوپک به یک توافق نزدیک می‌شود و اگر چنین توافقی به دست آید، کشورش آماده است برای یک دوره شش ماهه میزان تولید خود را محدود کند.

سرگئی نواک همچنین پیش‌بینی کرده بود که کشورهای غیرعضو بیشتری به یک پیمان محدودیت تولید بپیوندند.

XS
SM
MD
LG