لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

انتقاد دوباره ایران از گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد قطعنامه ۲۲۳۱


سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان را «کاملاً مغرضانه»، «جانبدارانه»، «نامتوازن» و «متعارض با روح و متن» توافق اتمی وین خواند و گفت که این گزارش «تحت فشار آشکار آمریکا» تنظیم شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۲۸ تیر، ابراز نگرانی این گزارش از آزمایش‌های موشکی ایران را «کاملاً مغرضانه و جانبدارانه» و «برخلاف نص صریح» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

وی تأکید کرد که دبیرکل سازمان ملل «صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده توسط آمریکا وبا زیر پا گذاردن کلیه اصول حرفه‌ای و کاملاً خارج از حیطه اختیارات در این رابطه اظهار نظر کرده است».

آقای قاسمی تلاش در جهت «تکرار رویکرد تقابلی» شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را «اقدامی غیرسازنده» خواند که «روح حاکم بر برجام و فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه آن را مسموم خواهد ساخت».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال گفت که گزارش‌دهی دبیرکل «یک رویه اداری و تکراری بوده و صرفاً جنبه توضیحی داشته و عاری از هرگونه پیگیری اجرایی و عملی» از سوی شورای امنیت سازمان ملل است.

بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت این سازمان که بخش‌هایی از آن هفته گذشته در خبرگزاری رویترز منتشر شده، اعلام کرده که آزمایش‌های موشکی ایران، با «روح» توافق اتمی وین «سازگار نیست».

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

با این حال آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و همچنین از‌بان گی مون خواسته‌ بودند که اعلام کند، این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود اشاره گزارش دبیرکل سازمان ملل به «کوتاهی‌های» طرف‌های غربی در عمل به تعهدات خود در برجام را «گام مثبتی» دانست.

آقای قاسمی درعین حال آنچه «عبور از کنار این موارد به سادگی» و «طفره رفتن» از «درخواست جدی» برای پایبندی گروه ۵+۱ به تعهداتش خواند را «مایه تأسف» دانست.

او با تاکید بر ضرورت «اقدام متقابل و صادقانه کلیه طرف‌ها در اجرای کامل و به هنگام کلیه تعهداتشان» درباره توافق اتمی وین، تهدید کرد که ایران «در صورت عدم پایبندی طرف مقابل ،اقدام مقتضی متقابل را به عمل خواهد آورد».

مقام‌های وزارت خارجه ایران پیش از ضمن اعتراض به مصوبات کنگره آمریکا و متهم کردن این کشور به «بدعهدی» دراجرای توافق اتمی وین در عین حال اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین از سوی آمریکا نقض نشده است.

با این حال برخی از گروه‌های سیاسی در ایران بارها از نقض این توافق از سوی آمریکا سخن گفته‌اند و محسن رضایی، دبیر مجمع تسخیص مصلحت نظام ایران، بدون اشاره به جزئیات آمریکا را متهم کرده که این توافق را «نقض کرده» است.

اتهام کارشکنی آمریکا در مسیر اجرای برجام، در حالی توسط ایران بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی با رد این ادعا، می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

پیش از این نیز مقامات وزارت خارجه ایران به گزارش دبیرکل سازمان ملل واکنش نشان داده‌اند. عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام روز یکشنبه گفته بود که برنامه موشکی ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ «نمی‌گنجد» و «نه دبیرکل سازمان ملل و نه هیچ فرد دیگری حق ندارد ایران را در زمینه موشکی متهم کند».

روز دوشنبه نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، مواضع اخیر دبیرکل سازمان ملل را «نامربوط»دانست و افزود: «متأسفانه دبیر کل سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته سابقه خیلی خوبی هم از خودش به جای نگذاشته است».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در هفته گذشته از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، همزمانی این اظهارات را نشان‌دهنده «توطئه» دانسته است.

XS
SM
MD
LG