لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

انتصاب نخستین زن به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران


حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه ۱۵ آبان، در حکمی زهرا احمدی‌پور را به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد.

خانم احمدی‌پور اولین زنی است که عهده‌دار تصدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌شود و در حکم انتصابش «تعهد و سوابق علمی و تجربیات ارزشمند» او به عنوان دلیل انتصاب ذکر شده است.

زهرا احمدی‌پور که دانش آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است، در سال‌های ۷۶ تا ۸۲، در دولت محمد خاتمی، مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور بود و و پس از آن نیز تا پایان دولت دوم آقای خاتمی، به عنوان مسئول ورزش زنان در سازمان تربیت بدنی فعالیت می‌کرد.

او از سال ۹۴ بار دیگر به سمت مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور منصوب شد.

پیش از معرفی سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارشاد و ورزش و جوانان، برخی از فعالان زن خواستار معرفی زنان برای تصدی این وزارتخانه ها شده بودند.

با انتصاب خانم احمدی‌پور به سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، او پس از معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، و الهام امین‌زاده، معاون پیشین حقوقی حسن روحانی و دستیار کنونی او در امور حقوقی، چهارمین زن کابینه حسن روحانی خواهد بود.

در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، مرضيه وحيدی دستجری به عنوان وزير بهداشت انتخاب شد و پس از آن نیز سوسن کشاورز و فاطمه آجرلو برای تصدی سمت‌های وزارت آموزش و پرورش و رفاه و تأمین اجتماعی معرفی شدند، اما مجلس به آنان رأی نداد.

حسن روحانی اما تاکنون هیچ زنی را برای تصدی سمت وزارت به مجلس معرفی نکرده است.

ساعتی پیش از انتشار رسمی حکم انتصاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، خانم احمدی‌پور به وب‌سایت روزنامه ایران گفته بود که ریاست این سازمان به او پیشنهاد شده و او مشغول «جلسات مختلفی» با مدیران این سازمان و بررسی شرایط است.

زهرا احمدی‌پور اعلام کرده که تاکنون مسئولیتی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداشته ولی در این حوزه مطالعات زیادی انجام داده است.

پس از معرفی مسعود سلطانی‌فر، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، برخی از تشکل‌های غیردولتی میراث فرهنگی در نامه‌هایی به رئیس‌جمهور ایران با مطرح کردن نگرانی‌های خود از حسن روحانی خواسته بودند که این سازمان را «یک بار برای همیشه از حالت حیاط خلوت خارج کند».

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت محمد خاتمی تبدیل به معاونت رئیس‌جمهور شد و حسین مرعشی به عنوان اولین رئیس این سازمان منصوب شد.

در دولت محمود احمدی‌نژاد، سازمان صنایع دستی نیز به این سازمان الحاق شد و اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، حسن موسوی و محمد شریف ملک‌زاده به ترتیب در دوران محمود احمدی‌نژاد تصدی این سازمان را در اختیار داشتند.

در دولت حسن روحانی نیز پیش از این، محمدعلی نجفی و مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودند.

XS
SM
MD
LG