لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

از سرگیری سفرهای گردشگری به ترکیه و لغو روادید ارمنستان


سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه از لغو ممنوعیت‌ها در مورد سفر تورهای گردشگری به ترکیه خبر داد و سفارت ایران در ایروان هم اعلام کرد که تفاهم مربوط به لغو روادید میان ایران و ارمنستان اجرایی شده است.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، روز شنبه ۲۳ مرداد از قول بهرام قاسمی نوشت که پس از سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه، و با توجه به ابراز علاقه مقام‌های ترکیه به از سرگیری تورهای گردشگران ایرانی، ایران پذیرفته است که ممنوعیت سفر تورهای گردشگری به ترکیه را «با توجه به پذیرش تعهدات لازم از سوی دولت این کشور» لغو کند.

پس از کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه در ترکیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در اطلاعیه‌ای از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خواسته بود تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری دوباره امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری این کشور اکیداً خودداری کند.

پس از آن دیپلمات‌های ترکیه در ایران، از جمله سرکنسول این کشور در مشهد از لغو این ممنوعیت خبر دادند اما، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور تأکید کرد که ممنوعیت تورهای مسافرتی و گردشگری به ترکیه پابرجاست و مصوبه‌ای برای لغو آن وجود ندارد.

اما اکنون سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ترکیه در مورد «امنیت و رفاه حال» گردشگران ایرانی «قول‌های مساعدی» به طرف ایرانی داده و از این پس آژانس‌های مسافرتی می‌توانند «به صلاحدید و با بررسی‌های همه‌جانبه و ایجاد تمهیدات لازم و در هماهنگی و تماس با شرکای ترکیه‌ای خود» نسبت به اعزام تورهای گردشگری به این کشور همسایه اقدام کنند.

آقای قاسمی البته تأکید کرده که «رفع ممنوعیت سفر» گردشگران ایرانی به همراه تورهای گردشگری توسط آژانس‌های ایرانی به معنی سلب مسئولیت آژانس‌ها و مؤسسات گردشگری نخواهد بود.

در همین زمینه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتشار بیانیه‌ای، رسماً لغو ممنوعیت ثبت‌نام و اعزام تورهای گردشگری را به ترکیه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بر اساس این بیانیه، دولت ترکیه گفته است که پس از چند هفته که از کودتای نافرجام در این کشور می‌گذرد، فضای امن برای گردشگران فراهم شده و این دولت خسارت‌ دفترها و شرکت‌های مسافرتی ایرانی را در این زمینه پذیرفته است.

لغو متقابل روادید میان ایران و ارمنستان

روز شنبه اما در تحولی دیگر در ارتباط با گردشگری، سفارت ایران در ارمنستان اعلام کرد که با توجه به اجرایی شدن یادداشت تفاهم بین تهران و ایروان، از این پس شهروندان ایرانی و ارمنستانی برای سفر به کشور مقابل نیاز به روادید ندارند.

مصوبه هیئت وزیران ایران در مورد برقراری مقررات لغو روادید بین ایران و ارمنستان «به شرط عمل متقابل»، پنجم مرداد ماه توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده بود، و بر پایه این مصوبه لغو روادید شامل همه دارندگان «گذرنامه‌های سیاسی، خدمت، عادی و مدارک مسافرتی بازگشت (برگ عبور)» خواهد شد.

ایرنا در گزارشی در این زمینه یادآور شده که لغو روادید میان ایران و ارمنستان، سبب «افزایش همکاری‌های گردشگری، تردد آسان بازرگانان، ارتقای سطح روابط اقتصادی و همچنین سرمایه‌گذاری» خواهد شد.

XS
SM
MD
LG