لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

ایران از یک «پهپاد بمب‌افکن» کپی‌شده از مدل آمریکایی رونمایی کرد


نیروی هوافضای سپاه پاسداران همزمان با رونمایی از «اولین پهپاد بمب‌افکن» خود، تصویری از یک «پهپاد پیشرفته MQ-1C» را منتشر کرده که به ادعای این نهاد از نیروهای آمریکایی «غنیمت» گرفته شده است.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه دهم مهر، تصویری از یک پهپاد را منتشر کردند که به ادعای نیروی هوافضای سپاه پاسداران «پهپاد غنیمتی و پیشرفته MQ-1C متعلق به آمریکا» است.

تسنیم در گزارش خود اعلام کرده که مشخص نیست سپاه پاسداران این پهپاد را چه‌زمانی به غنیمت گرفته است.

جمهوری اسلامی، ۱۳ آذرماه سال ۱۳۹۰ از در اختيار گرفتن و به زمين نشاندن يک فروند پهپاد متعلق به آمريکا در عمق ۲۲۵ کيلومتری خاک ايران با «اندکی خسارت» خبر داده بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از مدتی اعلام کرد که از اين هواپيمای پيشرفته بدون سرنشين آمريکايی رمزگشايی کرده است.

به گفته فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران، اين هواپيما در کشورهای اطراف ايران پروازهای بسياری داشت و عمليات‌های متعددی را در کشور پاکستان هدايت می‌کرد.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريکا، اندکی پس از کنترل اين هواپيما توسط جمهوری اسلامی، از ايران خواست تا آن را به آمريکا را بازگرداند اما درخواست او توسط مقام‌های ايران رد شد.

سپاه پاسداران ایران روز شنبه همچنین پهپاد رزمی جدیدی به نام «صاعقه» را نمایش داد که به گفته فرماندهان نیروی هوا فضای سپاه بر اساس مدل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی «آر کیو ۱۷۰» (RQ-170) ساخته شده است.

برد دقیق این پهپاد جدید اعلام نشده اما گفته شده است که دوربرد بوده و قادر به حمل چهار بمب هوشمند و نقطه زن است.

در همین حال فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: «ما امروز سامانه‌ها و تجهیزاتی بهتر از مدل‌های آمریکایی ساخته‌ایم و این هزینه‌هایی است که آمریکایی‌ها برای همسایگی با ما آن را پرداخته‌اند و توانسته‌ایم با غنیمت گرفتن پهپادهای آنان به این سطح از قدرت در پهپاد بومی برسیم».

او مدعی شد که ایران ما در حوزه پهپاد «در تراز چهار کشور اول جهان» است و در برخی از امور از جمله «هواپیماهای بدون سرنشین پنهانکار و بمب‌افکن‌ها» از آمریکا پیشرفته‌تر است.

XS
SM
MD
LG