لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

کابوس سقوط برای باشگاه‌های لژیونرهای ایرانی


فوتبال باشگاهی در کشورهای مختلف در شرایطی به هفته‌های پایانی نزدیک می‌شود که تیم ملی ایران نیز در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴، چند بازیکن در لیگ‌های معتبر اروپایی دارد. نقطه مشترک اغلب این تیم‌ها، وضعیت بحرانی‌شان است.

بازیکنان ملی‌پوش ایران در لیگ‌های برتر فوتبال اروپا که تعدادشان هم زیاد نیست، در تیم‌هایی عضویت دارند که برای فرار از سقوط می‌جنگند. در ادامه، وضعیت ستاره‌های فوتبال ایران در فصل رو به اتمام فوتبال اروپا بررسی شده است.

موقعیت تیم‌های این بازیکنان از آن رو اهمیت دارد که در صورت سقوط، چه بسا اگر در جام جهانی بدرخشند هم باشگاه‌هایشان با این توجیه که مصمم به بازگشت به دسته بالاتر هستند، اجازه انتقال آنها به یک تیم بزرگتر را ندهند.

اشکان دژآگه – فولام

اشکان دژآگه
اشکان دژآگه
رتبه بیستم در جدول بیست تیمی لیگ برتر. فولام امسال سه سرمربی داشته. آنها با مارتین یول باخته‌اند، با رنه موئلنسیتین باخته‌اند و حالا با فلیکس ماگات هم دارند می‌بازند. ۲۰ شکست از ۲۹ مسابقه!

تفاوت این سرمربیان برای دژآگه در این است که با حضور ماگات، دیمین داف ایرلندی به یک نیمکت‌نشین محض تبدیل شده و اشکان در ترکیب اصلی قرار گرفته تا به اتفاق همبازی سابقش در ولفسبورگ یعنی ساشا ریتر، زوج سمت راست فولام باشند.

ساندرلند، کاردیف، کریستال پالاس و وست برومویچ، دیگر فانوس به دست‌های انتهای جدول هستند.

علیرضا جهانبخش - نایمخن

علیرضا جهانبخش
علیرضا جهانبخش
جهانبخش و تیمش در لیگ ۱۸ تیمی هلند، انتهای جدول را به خود اختصاص داده‌اند. در مصاف این هفته دو تیم ته جدولی رودا و نایمخن، شکست نصیب همبازیان جهانبخش شد. در این بازی جهانبخش از ابتدا تا دقیقه ۵۴ در ترکیب تیمش قرار داشت.

هنگامی که بازیکنان نایمخن قصد سوارشدن به اتوبوس را داشتند، تعدادی از هواداران عصبانی به آنها حمله‌ور شدند. شمار این عده حدود ۲۰۰ نفر بود و چنان خشمگین بودند که حتی برخی می‌گریستند. آنها با پرتاب سنگ و اشیای مختلف باعث مصدومیت ‌دو بازیکن نایمخن شدند. ماجرا با مداخله پلیس به پایان رسید.

شش هفته به پایان مسابقات مانده و نایمخن برای فرار از سقوط باید معجزه کند. این تیم همراه با رودا و والویک مدعیان اصلی سقوط هستند.

دانیال داوری – اینتراخت برانشویک

دانیال داوری در مقابل آرین روبن
دانیال داوری در مقابل آرین روبن
تیم هجدهم در جدول ۱۸ تیمی بوندس لیگا. آنها همین فصل صعود کرده‌اند و به نظر می‌رسد همین فصل هم سقوط کنند! دانیال داوری سنگربان ثابت تیمش است. در چند مسابقه دروازه تیمش را بسته نگه داشته و حتی با درخشش مقابل دورتموند، ضمن واداشتن یورگن کلوپ به ستایش عملکرد او، به تیم منتخب هفته نیز راه یافته.

داوری این هفته مقابل اشتوتگارت موفق به مهار یک ضربه پنالتی شد و به تیمش کمک کرد تا در خانه حریف به تساوی برسد. اگر آن پنالتی گل می‌شد و اشتوتگارت هم در پایان بازی به برتری می‌رسید، توماس اشنایدر از سرمربیگری این تیم برکنار نمی‌شد و هوب استیونس جای او را نمی‌گرفت.

فرایبورگ، هامبورگ و اشتوتگارت نیز در فاصله ۱۰ هفته تا اتمام بوندس‌ لیگا، مانند برانشویک برای فرار از سقوط می‌جنگند.

رضا قوچان‌نژاد – چارلتون

رضا قوچان‌نژاد
رضا قوچان‌نژاد
در یک مورد خاص برای لژیونرهای ایرانی، حتی باشگاهی از دسته پایین‌تر نیز با خطر سقوط مواجه است! چارلتون در جدول ۲۴ تیمی لیگ قهرمانی، در انتهای جدول قرار دارد.

اما شاگردان کریس پاول فرصت کافی دارند و ۱۶ بازی‌شان باقی مانده. بارنزلی، یه‌وولی تاون و میلوال هم با کابوس سقوط دست و پنجه نرم می‌کنند.

چارلتون از مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی نیز در ومبلی مقابل شفیلد یونایتد شکست خورد و امیدهایش برای راهیابی به جمع بزرگان برباد رفت. قوچان‌نژاد در دقیقه ۷۰ وارد میدان شد تا چهارمین بازی‌اش برای چارلتون هم بدون گل زده به پایان برسد.

مسعود شجاعی – لاس پالماس

مسعود شجاعی در دیدار مقابل کره جنوبی
مسعود شجاعی در دیدار مقابل کره جنوبی
بین باشگاه‌های لژیونرهای ایرانی، تنها تیمی که برای فرار از سقوط نمی‌جنگد لاس پالماس است. این تیم در لیگ دو، موسوم به لیگا آدلانته حضور دارد و از قضا در وضعیت مناسبی برای صعود به لالیگا قرار گرفته.

در فاصله ۱۳ هفته تا پایان فصل، لاس پالماس فعلاً ششم است و اگر همین رتبه را حفظ کند، جواز حضور در رقابت‌های حذفی برای راهیابی به لالیگا را کسب خواهد کرد.

همبازیان مسعود شجاعی که فعلاً ۴۲ امتیاز دارند اگر خواهان صعود مستقیم به لالیگا هستند، باید به یکی از دو تیم دپورتیوو لاکورونیای ۴۹ امتیازی یا ایبار ۵۰ امتیازی برسند. مسعود، هفتمین سال حضور متمادی‌اش در اسپانیا را تجربه می‌کند و از بازیکنان کلیدی تیمش است.

عیرضا حقیقی از سنگربانان حاضر در اردوی تیم ملی ایران نیز عضو باشگاه دسته دومی اسپورتینگ کوویلیا در پرتغال است. این تیم فعلاً در رده دوازدهم قرار گرفته و با توجه به اختلاف امتیازات، بخت چندانی برای صعود ندارد. تیم سیزدهم جدول هم بیرامار است که افشین اسماعیل‌زاده بازیکن تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران را در ترکیب خود دارد. سردار آزمون نیز عضو تیم روبین کازان روسیه است اما به اردوی اخیر تیم ملی ایران دعوت نشد.
XS
SM
MD
LG