لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

عراق ۳۶ تن از متهمان کشتار اسپایکر را به دار آویخت


تجمع اعتراضی بستگان قربانیان کشتار اسپایکر در بغداد، همزمان با اولین سالگرد این کشتار در خرداد ۹۴
تجمع اعتراضی بستگان قربانیان کشتار اسپایکر در بغداد، همزمان با اولین سالگرد این کشتار در خرداد ۹۴

مقام‌های عراقی روز یکشنبه ۳۶ تن را که به اتهام دست داشتن در کشتار هزار و ۷۰۰ نظامی عراقی در سال ۲۰۱۴ به اعدام محکوم شده بودند، در زندانی در استان ذی‌قار به دار آویختند.

کشتار گروهی این نظامیان عراقی که در پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت به اسارت در آمده بودند، به کشتار اسپایکر موسوم شده و از آن به عنوان یکی از خونین‌ترین اقدامات گروه داعش در عراق نام برده می‌شود.

روز یکشنبه خبرگزاری‌ها از قول استاندار ذی‌قار، در جنوب عراق، اعدام ۳۶ متهم کشتار اسپایکر در زندانی در ناصریه مرکز استان ذی‌قار، و در حضور ده‌ها تن از بستگان قربانیان صورت گرفته است.

این افراد پس از تسلط دولت عراق بر تکریت، و بازداشت ده‌ها تن به اتهام دست داشتن در کشتار اسپایکر، در دادگاهی به اعدام محکوم شده بودند.

با این حال شبکه خبری بی‌بی‌سی نوشته است که برخی از متهمان گفته‌اند که در زمان این کشتار در حوالی تکریت نبوده‌اند و برخی دیگر نیز به وکیل مدافع دسترسی نداشته، یا برای اعتراف تحت فشار بوده‌اند.

ذی‌قار از استان‌های شیعه‌نشین جنوب عراق است و آن طور که سخنگوی استاندار ذی‌قار به خبرگزاری فرانسه گفته است، نزدیک به ۴۰۰ تن از کشته‌شدگان در کشتار اسپایکر از اهالی این استان بوده‌اند.

گروه حکومت اسلامی دو سال پیش هنگام تصرف تکریت، حدود هزار و ۷۰۰ نظامی عراق را که از پایگاه اسپایکر اسیر گرفته بود با شلیک گلوله به سرشان کشت.

پس از بازپس‌گیری تکریت در سال گذشته، دولت عراق از کشف چهار گور دسته‌جمعی حاوی جسد نزدیک به ۵۰۰ سرباز عراقی خبر داد که گمان می‌رفت در جریان قتل‌عام دسته‌جمعی اسپایکر به دست گروه «حکومت اسلامی» کشته شده‌اند.

علاوه بر اجساد کشف شده در این گورهای دسته‌جمعی، گزارش شده که برخی از نظامیان پس از کشته شدن، به رودخانه دجله پرتاب شده‌اند.

تصاویری که خود گروه «حکومت اسلامی» از این کشتار منتشر کرد، نشان می‌داد که افراد این گروه، صدها جوان را در مناطق مختلف به ردیف خوابانده و همه را اعدام کرده‌اند.

این اقدام در آن زمان با واکنش شدید نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شد، و ناوی پیلای، کمیسر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، آن را «جنایت جنگی» توصیف کرد.

اعدام این دسته از متهمان کشتار اسپایکر در شرایطی صورت می‌گیرد که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق پس از انفجار مرگبار ماه گذشته در بغداد که ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت، خواستار تسریع در اجرای حکم متهمانی شد که در پرونده‌های تروریستی محکوم به اعدام شده‌اند.

XS
SM
MD
LG