لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

هشدار ایران به غرب در مورد به‌کارگیری «رویکرد غیرسازنده»


در آستانه اجرایی شدن دور تازه‌ای از تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران، جمهوری اسلامی به کشورهای غربی هشدار داده است که از به‌کارگیری روش‌های غیرسازنده در قبال ایران اجتناب کنند. این موضوع در تازه‌ترین نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا منعکس شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای جلیلی که به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، کمتر از دو هفته پیش ایران را در دور دیگری از گفت‌وگوها با نمایندگان قدرت‌های جهانی نمایندگی کرد، در نامه خود به خانم اشتون به ارزیابی مذاکرات استانبول، بغداد و مسکو پرداخته و «استمرار گفت‌وگوهای موفق و رو به جلو» را مشروط به پیگیری «راهبرد همکاری و ایجاد اعتماد» ایران دانسته است.

تازه‌ترین دور از مذاکرات ایران و گروه ۵+۱، اواخر خرداد ماه امسال در مسکو برگزار شد و دو طرف از توافق بر سر برگزاری جلسات کارشناسی خبر دادند.

آقای جلیلی این توافق را مهم‌ترین دستاورد گفت‌وگوها مسکو توصیف کرد و خانم اشتون نیز که به نمایندگی از شش قدرت جهانی هدایت مذاکره با ایران را بر عهده دارد، تصمیم‌گیری در مورد آینده مذاکرات با ایران را منوط به نتایج این جلسات کارشناسی خواند. جلساتی که قرار است هفته آینده در استانبول ترکیه برگزار شود.

اکنون در آستانه این مذاکرات و همزمان با آنکه اروپا و آمریکا تصمیم به اجرای تحریم‌های تازه‌تری در قبال ایران دارند، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نسبت به «رویکرد غیرسازنده» از سوی کشورهای غربی هشدار داده و افزوده است که «مسئولیت هرگونه لطمه به روند سازنده گفت‌وگوها متوجه طرفی است كه ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفت‌وگوها می‌كند.»

آقای جلیلی یاد آور شده که «ایران همچون گذشته آمادگی دارد به سهم خود در ابتکارعمل‌هایی که بتواند گفت‌وگوهایی موفق و رو به جلو را رقم بزند، کماکان مشارکت کند»، اما در عین حال «واکنش مناسب در قبال رویکرد غیرسازنده طرف غربی» را از انتظارات مردم ایران خوانده است.

دور جديد تحريم‌های آمريکا عليه ايران که آخرين روز سال گذشته ميلادی تصويب شد، از ۲۸ ژوئن، پنج شنبه به اجرا گذاشته شده است گرچه آمریکا برای کشورهايی که خريد نفت ايران را به صورت «چشمگير» کاهش دهند، معافیتی در نظر گرفته که بر اساس آن به مدت شش ماه امکان ادامه خرید نفت از ایران را خواهند داشت.

گرچه دولت باراک اوباما برای توصیف «کاهش چشمگیر خرید» رقم دقیقی را اعلام نکرده است اما با اعلام روز پنجشنبه وزارت خارجه ایالات متحده مبنی بر افزودن نام چین و سنگاپور به کشورهای معاف از تحریم، اکنون تمامی ۲۰ مشتری اصلی نفت ایران در شمول این معافیت ۱۸۰ روزه قرار دارند.

پیش از این ۱۸ کشور خريدار نفت ايران، از جمله ۱۰ کشور اروپايی، به همراه هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکيه، به خاطر کاهش يا قطع واردات نفت ايران از تحريم‌های آمريکا معاف شده بودند.

هم اکنون چين، هند، ژاپن و ترکيه از بزرگترين مشتريان نفتی ايران هر کدام تا ۲۰ درصد واردات نفت از ايران را کاهش داده‌اند و کره جنوبی، چهارمين مشتری بزرگ نفت ايران در سال ۲۰۱۱، واردات نفت از ايران را از اول ماه ژوئيه، دو روز ديگر متوقف خواهد کرد.

کشورهای عضو اتحاديه اروپا نيز که سال گذشته در مجموع به طور روزانه مشتری ۴۵۰ هزار بشکه نفت ايران بودند، از اول ماه ژوئيه واردات نفت از ايران را متوقف خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG