لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

اعتراض مقام قضایی به برگزاری کنسرت‌ها؛ «غیرت اسلامی کجاست؟»


رئیس دادگستری استان خراسان رضوی برگزاری کنسرت در این استان را موضوعی «بی ارزش» خواند و با انتقاد از «وضعیت» برگزاری کنسرت‌ها، جلوگیری از آن را به «امر به معروف، نهی از منکر و غیرت اسلامی» ربط داد.

به گزارش خبرگزاری فارس علی مظفری، روز جمعه چهارم تیر، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت که «مدت‌هاست موضوع بی‌ارزش کنسرت برای عده‌ای... یک مصیبت عمومی برای استان شده است».

او با طرح این سؤال که «عدم برگزاری کنسرت چه مشکلاتی برای استان ایجاد می‌کند؟» افزود: «آیا شاهد هستید برنامه‌هایی که قالب کنسرت دارند با چه وضعیتی برگزار می‌شوند؟ امر به معروف و نهی از منکر و غیرت اسلامی به کجا رفته است؟».

استان خراسان رضوی در ماه‌های گذشته به دلیل لغو متعدد و پی در پی کنسرت‌های موسیقی خبرساز بوده و در هفته‌های گذشته دادستانی نیشابور دو بار کنسرت شهرام ناظری، و یک بار کنسرت کیهان کلهر را لغو کرده است.

پیش از آن هم در فروردین ماه، کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شده بود.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۷ خرداد، در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در این استان را تأیید کرده بود.

در سال‌های گذشته و پس از مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده کنونی ولی فقیه در خراسان رضوی، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای این استان خراسان لغو شده بود.

اقدام متولیان قضایی برای جلوگیری از برگزاری برخی کنسرت‌ها، تا کنون چندین بار مقام‌های قوای مجریه و قضائیه را رو در روی هم قرار داده است.

از جمله علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، روز ۱۶ خرداد، دخالت دادستان‌ها را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های این نهاد برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود.

در این زمینه رئیس دادگستری استان خراسان رضوی بدون ذکر نام گفت: «آقایی در بدنه دولت می‌گوید من از دادگستری گله‌مند هستم ... که جلوی برگزاری کنسرت را می‌گیرند، چراکه مردم افسرده هستند، بسی تأسف است کسی در این جایگاه ... هنوز نمی‌فهمد که جامعه افسرده نیست، باید گفت خودت افسرده هستی».

آقای مظفری تأکید کرد: « تا زمانی که مطمئن نشویم ۱۰۰ درصد این برنامه‌ها از خلاف شرع عاری باشند اجازه اجرای یک مورد را در استان نخواهیم داد».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، نیز روز یکشنبه ۲۳ خرداد، با تأکید بر جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های «خلاف عفت عمومی»، اعلام کرده بود اگر برگزارکنندگان کنسرت‌ها در این زمینه تعهد ندهند، دادستان‌ها از برگزاری کنسرت جلوگیری می‌کنند.

در همین حال احمد مسجد جامعی، وزیر ارشاد در دولت محمد خاتمی، نیز در یک مراسم سخنرانی گفته است: «کسانی که اهل ظاهرند، داعشند... اینها هستند که به هر نشریه و هر روزنامه‌ای، هر کنسرتی، هر مسابقه فوتبالی و همه جا حمله می‌کنند».

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از کنسرت‌ها در شهرهای ایران به دلیل مخالفت گروه‌های موسوم به «گروه‌های فشار» لغو شده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این اعلام کرده که «آموزش موسیقی و ترویج آن برای نوجوانان، با اهداف نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست».

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، نیز سال ۹۳ با حمله به عملکرد وزارت ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

XS
SM
MD
LG