لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

مقام قضایی: اگر وجوه شرعی رعایت شود، با کنسرت‌ها برخورد نمی‌کنیم


یک مقام قضایی در استان خراسان رضوی گفته است که دستگاه قضایی «با رفتارهای خلاف شرع و قانون مخالف است، نه فعالیت‌های هنری»، و اگر «وجوه شرعی و قانونی در کنسرت‌ها رعایت شود»، نیازی به ورود دستگاه قضایی نیست.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران، روز شنبه ۲۹ خرداد، اظهارات رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی را بازتاب داده که در آن تأکید شده پلیس و دستگاه قضایی در برخورد با کنسرت‌ها «بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود» عمل می‌کند.

علی مظفری در ادامه گفته است که «در حاشیه برخی محافل که ظاهراً به نام فرهنگ و هنر برپا می‌شود، شاهد تخلف از شرع و قانون بوده‌ایم و قوه قضائیه براساس قانون مکلف است تا با تکیه بر اصل پیشگیری از رویداد مجدد این گونه حوادث جلوگیری کند».

استان خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که در ماه‌های گذشته به دلیل لغو متعدد و پی در پی کنسرت‌های موسیقی خبرساز بوده است و در این زمینه مقام‌های دولتی مسئولیت لغو این کنسرت‌ها را متوجه دستگاه قضایی دانسته‌اند.

در هفته‌های گذشته دادستانی نیشابور دو بار کنسرت شهرام ناظری، و یک بار کنسرت کیهان کلهر را لغو کرده است. پیش از آن هم در فروردین ماه، کنسرت موسیقی سنتی علی زند وکیلی در شاندیز مشهد لغو شد.

لغو این کنسرت‌ها اعتراض سخنگوی دولت و نیز خانه موسیقی ایران را به دنبال داشته و وزیر ارشاد چندین بار اعلام کرده که دخالت دستگاه قضایی علت اصلی لغو این کنسرت‌هاست.

در سال‌های گذشته و پس از مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده کنونی ولی فقیه در خراسان رضوی، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای این استان خراسان لغو شده است.

در زمینه لغو کنسرت‌ها، استاندار خراسان رضوی، به تازگی گفته بود که در قانون «محدودیت جغرافیایی» برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، و از قوه قضائیه خواسته بود ممنوعیت احتمالی برگزاری کنسرت در این استان را ابلاغ کند تا «همه تکلیف خود را بدانند».

همزمان با این اظهارات هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی را تأیید کرده بود.

اقدام متولیان قضایی برای جلوگیری از برگزاری برخی کنسرت‌ها، تا کنون چندین بار مقام‌های قوای مجریه و قضائیه را رو در روی هم قرار داده است.

به تازگی غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، به گزارش‌های نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی در دو سال گذشته استناد کرده بود که در آنها به احتمال روی دادن «مسائل مجرمانه، خلاف قانون، ضد امنیتی یا ضد نظم عمومی» در «تعداد معدودی» از کنسرت‌ها اشاره شده است.

او پس از آن نتیجه‌گیری کرده بود که اگر کسی «متعهد شود» که در این کنسرت‌ها خلافی رخ نمی‌دهد، دادستان اجازه برگزاری آنها را می‌دهد اما «اگر کسی متعهد نشود، دادستان از کنسرت جلوگیری می‌کند».

اما پس از آن علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که علت لغو بعضی کنسرت‌ها را «امنیتی» نمی‌داند، و در عین حال از لغو برخی کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی انتقاد کرد.

علاوه بر لغو کنسرت‌ها در برخی از شهرها هم برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و از جمله در تازه‌ترین کنسرت شهرام ناظری، خواننده سرشناس موسیقی سنتی، در اصفهان، از همراهی نوازندگان زن در اجرا جلوگیری شده بود.

XS
SM
MD
LG