لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

انتقاد علی لاریجانی از «کم‌کاری و بدعهدی» آمریکا در قبال برجام


رئیس مجلس ایران آمریکا را به «کم‌کاری» و «بدعهدی» در اجرای توافق اتمی وین متهم کرد و هشدار داد که اگر «مسائل اقتصادی ایران مطابق برجام حل نشود»، ممکن است «شرایط داخلی» کشور «تغییر کند» و در اجرای این توافق «تجدید نظر» شود.

علی لاریجانی در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین لبنان که روز شنبه، ۱۵ خرداد، در خبرگزاری‌های ایران از جمله خبرگزاری ایسنا منتشر شده، در عین حال گفت جمهوری اسلامی خواهان اجرای توافق اتمی وین «از مسیرهای تعیین شده» در این توافق است و قصد ندارد مشکلات از«مسیر غیرمعقول حل شود».

آقای لاریجانی تأکید کرد که «کم‌کاری» و «بدعهدی» مقامات آمریکایی در اجرای توافق اتمی وین باعث شده که بانک‌های این کشور «نتوانند با بانک‌های ایران وارد تعامل شوند».

رئیس مجلس ایران هشدار داد که اگر «مسائل اقتصادی ایران مطابق برجام حل نشود یعنی آمریکایی‌ها به توافقات‌شان عمل نکرده‌اند از این رو ممکن است به تجدید نظر برسد».

وی اضافه کرد:«ما فعلاً به دنبال این هستیم که از مسیری که در برجام آمده اختلافات حل شود اما شرایط داخلی ایران می‌تواند تغییر کند».

رئیس مجلس ایران همچنین هشدار داد که اگر مقامات آمریکا «سوء استفاده کرده و مکری به خرج بدهند ایرانی‌ها پاسخشان را خواهند داد».

آقای لاریجانی اضافه کرد: «البته اکنون لازم نیست بگویم چه کاری اما روی راه‌های مختلفی فکر کرده‌ایم».

برخی از مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته آمریکا را متهم کرده‌اند که تعهداتش در توافق اتمی وین را اجرا نکرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز جمعه آمریکا را «بدعهد و بدحساب» خوانده و گفته بود که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در توافق اتمی وین عمل کرده، اما طرف مقابل «دبه کرده است».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد، امور بانکی را «تنها مانع» همکاری اقتصادی ایران و اروپا دانسته، و از آمریکا خواسته بود که «موانع روانی» در این زمینه را برطرف کند و به بانک‌های اروپایی «تضمین» دهد که به دلیل همکاری با ایران مواخذه نخواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

در این زمینه آقای لاریجانی گفت: «آقای کری می‌گوید ما بیانیه داده‌ایم و این بانک‌ها خود راضی به مراوده نیستند در حالی که ما می‌دانیم در عالم سیاست بیانیه داده و در زیر کار دیگر می‌کنند».

وی تأکید کرد که مقامات آمریکا به دلیل حل نشدن موضوع مبادلات بانکی ایران «مقصرند» و «اگر این مسئله حل نشود به طور حتم مشکل برای آنها ایجاد خواهد شد».

برخی از مقامات دولت ایران از جمله عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، اعلام کرده‌اند که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

این در حالی است که حمید تهرانفر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی روز ۱۵ اسفند ۹۴، خبر داده بود که بانک مرکزی با هدف «رفع نگرانی» دیگر کشورها، از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا نظرش را درباره مقررات بانکی ایران در زمینه مبارزه با پولشویی اعلام کند و این صندوق نظرش را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام خواهد کرد.

در مورد آقای ترامپ «هنوز ارزیابی روشنی نداریم»

رئیس مجلس ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، «ابتدا امیدی را به ویژه در خصوص روابط با مسلمانان ایجاد کرد که بعد به یأس تبدیل شد».

او همچنین اعلام کرد که «در مورد آقای ترامپ هنوز ارزیابی روشنی نداریم زیرا حرف‌های وی متفاوت بوده و روشن نیست».

آقای لاریجانی با اشاره به دو نامه باراک اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای، افزود: «رویکرد ایران واقع‌بینانه بود و می‌خواست آنها را تست کند اما وقتی حوادث ۸۸ رخ داد یک مرتبه آنها فرمان‌شان را عوض کرده و رفتار خصمانه‌ای نشان دادند و این نشان داد که آنها تعادلی در رفتار سیاسی خود ندارند».

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۹ مهر ۹۴ در نامه خود به رئیس‌جمهور ایران برای تأیید رسمی توافق اتمی وین، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود که باراک اوباما در دو نامه به او نوشته که «قصد براندازی جمهوری اسلامی را ندارد».

وی در عین حال گفته بود که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در این دو نامه «خیلی زود با طرفداریش از فتنه‌های داخلی و کمک مالی به معارضان جمهوری اسلامی، خلاف واقع از آب درآمد».

بر اساس گزارش‌ها، باراک اوباما در سال‌های گذشته و از جمله قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ چند نامه به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و آقای خامنه‌ای نیز به برخی از این نامه‌ها پاسخ داده است.

«اگر مردم بشاراسد را نخواهند، ما هم مشکلی نداریم»

رئیس مجلس ایران در این مصاحبه مقامات عربستان سعودی را به «تندروی» و «ناپختگی» در رفتارهای دیپلماتیک متهم کرد و گفت که این کشور و ترکیه با اقداماتشان در منطقه «در حال لطمه زدن به خود هستند».

وی اضافه کرد: «تمام تلاش ما این است که اختلافات منطقه‌ای با کشورهایی چون ترکیه و عربستان را با گفت‌وگو حل کنیم حتی اگر لازم باشد گام‌هایی برای اصلاح بر می‌داریم».

سیاست‌های ایران در منطقه از جمله در سوریه و یمن در سال‌های گذشته در تضاد با سیاست‌های برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان سعودی بوده است.

در حالی که تهران از حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، عربستان نیز از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در عین حال مقام‌های عربستان، آمریکا و متحدان غربی‌شان، بشار اسد را منشأ بحران در سوریه می‌دانند و معتقدند بر سر کار ماندن او نمی‌تواند به حل بحران در این کشور کمک کند.

اما رئیس مجلس ایران تلاش‌ها برای حذف بشاراسد را «یک نوع دیکتاتوری بین‌المللی» خوانده و افزوده است که «اگر مردم بشار اسد را نخواهند ما هم مشکلی نداریم» اما «مخالف این هستیم که در جایی بنشینیم و بگوییم بشار اسد بماند یا برود».

وی اضافه کرد: «بحث بر این است که ظرف ۱۸ ماه دولت وحدت اسلامی تشکیل شود و بعد انتخابات شکل بگیرد که در این صورت بشار اسد هم می‌تواند مانند بقیه کاندید شود».

XS
SM
MD
LG