لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

لاریجانی: به خاطر یک تخلف آمریکا نمی‌شود برجام را متوقف کنیم


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه ۲۱ دی در جلسه علنی مجلس در پاسخ به درخواست یک نماینده اصول‌گرای مجلس برای توقف اجرای برجام به خاطر «نقض آن توسط آمریکا» گفت: «این که فکر می‌کنید اگر کسی تخلف کرد باید کل اجرای برجام را متوقف کنیم، درست نیست».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمید رسایی، نماینده اصول‌گرا در مجلس، در یک تذکر آیین‌نامه‌ای گفت که «ایجاد تحریم‌ها پس از امضای برجام نقض برجام است اما آمریکایی‌ها ۱۱ مورد تحریم جدید را در دستور کار دارند».

وی افزود که «همه اعضای نظارت بر حسن اجرای برجام گفتند که برجام نقض شده‌است، نمی‌دانم چرا معطل هستید و اجرای آن را متوقف نمی‌کنید».

پس از توافق موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵، کنگره آمریکا طرح محدودیت سفر به آمریکا را برای کسانی که به ایران سفر داشته‌اند در لایحه بودجه این کشور به تصویب رسانده و این امر به یکی از موضوعات مورد مناقشه بین تهران و واشینگتن تبدیل شده‌ است.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس روز شنبه نوشت که اخیراً طرح‌هایی نیز برای تحریم بیشتر ایران در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده‌است و «۱۱ مورد تحریم جدید» مورد اشاره حمید رسایی می‌تواند اشاره به این خبر خبرگزاری فارس داشته باشد.

علی لاریجانی روز دوشنبه در پاسخ به تذکر رسایی با اشاره به محدودیت جدید سفر به آمریکا گفت: «این گونه که شما می‌گویید، اسفناک هم نیست البته تخلف شده‌ است و نامه‌ای نوشته‌ایم و آنها نیز نامه‌ای نوشته‌اند که می‌خواهیم اقدامات انجام شده را رفع کنیم و پیگیر آن هستیم».

وی خطاب به رسایی تأکید کرد: «هر کاری باید با اقدام متناسب خود انجام شود نه این که منافع ملی کشور را از بین ببریم، شما به دنبال توقف کامل آن هستید و هر کاری رفتار متناسب آن را می‌خواهد که در این زمینه نیز فکر شده‌ است».

رییس مجلس ایران افزود: «من اگر گفتم که تخلفی شده درباره موضوع روادید سفر به ایران بود که مخالف روح برجام است اما برای حل این اقدام نمی‌توان کل برجام را متوقف کرد و باید راه مناسبی یافت نه این که آن را به طور کامل تعطیل کنیم».

شمخانی: هیات حاکمه آمریکا تعهد لازم به روح برجام را ندارد

به گزارش ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز روز دوشنبه در دیدار با گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان، در خصوص مسئله محدودیت‌های مسافرتی به آمریکا و تاثیر آن بر برجام گفت: «برخلاف برخی لابی‌ها و مسئولان آمریکا که حیات و منافع خود را در ایجاد چالش و بحران برای دیگران می‌بینند، ما علاقه‌مند به توسعه روابط و همکاری برای حل بحران‌ها هستیم».

وی با اشاره به تصویب قانون اخیر آمریکا برای محدودیت ارائه روادید گفت: «این رفتار آمریکا که نقض تمام ادعاهای مربوط به جریان بازار آزاد و قوانین سازمان تجارت جهانی است، نشان داد که هیات حاکمه این کشور تعهد لازم به روح برجام و اقدام بر اساس حسن نیت را ندارد».

امیدواری تخت روانچی در مورد اجرایی شدن زود برجام

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجید تخت روانچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در جلسه هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران با مدیران بانکی حضور پیدا کرده و در صحبت‌هایی درباره این‌که برجام از چه روزی اجرایی خواهد شد، گفت «امیدوار هستیم که ظرف چند روز آینده به اجرایی شدن برجام برسیم».

وی افزود: «در مورد مسئله محدودیت در صدور ویزا وزیر امور خارجه آمریکا به صورت صریح اعلام کرده‌ است ما مصوبه‌ای را که خلاف تعهدات در اجرایی برجام باشد اجرا نمی‌کنیم. ما باید صبر کنیم ببینیم در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر در عمل خلاف تعهدات آمریکا در برجام اتفاقی بیفتد، ما هم از طریق مکانیزم حل اختلافات وارد می‌شویم».

XS
SM
MD
LG