لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

بررسی سند ۲۰۳۰ در مجلس؛ لاریجانی: مصوبه دولت مغایرت قانونی ندارد


حضور فخرالدین دانش آشتیانی (نفر دوم از چپ) در کمیسیون آموزش مجلس برای ارائه توضیحات در مورد سند ۲۰۳۰
حضور فخرالدین دانش آشتیانی (نفر دوم از چپ) در کمیسیون آموزش مجلس برای ارائه توضیحات در مورد سند ۲۰۳۰

در حالی که حملات اصولگرایان به سند ۲۰۳۰ یونسکو ادامه دارد، وزیر آموزش پرورش ایران بار دیگر اعلام کرد که جمهوری اسلامی موظف به اجرای این سند نیست و رئیس مجلس نیز گفت که مصوبه دولت درباره این سند «به لحاظ شکلی» با قوانین ایران مغایرت ندارد.

جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو عصر روز یکشنبه هفتم خرداد، با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، پس از این جلسه گفت سند ۲۰۳۰ یونسکو یک بیانیه است و اجرای آن برای ایران تعهدآور نیست.

او اضافه کرد: «ایران از یونسکو حق تحفظ گرفته است، بدین معنا که اگر هر کدام از توصیه‌های آمده در این بیانیه با باورهای دینی ما مغایرت داشته باشد ملزم به اجرای آن نیستیم».

در همین حال به گفته محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش مجلس، وزیر آموزش و پرورش در این جلسه، سندی که ایران در آن گفته بود، نسبت به بخش‌های از سند ۲۰۳۰ «تحفظ‌هایی دارد» را در اختیار اعضای این کمیسیون قرار داده است.

مقام‌های دولت حسن روحانی بارها تأکید کرده‌اند که دولت ایران به سازمان یونسکو اعلام کرده، بخش‌هایی از سند که با «قوانین و عرف» جمهوری اسلامی مغایرت دارد را اجرا نخواهد کرد.

این موضوع روز دوشنبه اول خرداد در گفته‌های ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، مورد تأیید قرار گرفت، گرچه این مرجع شیعه گفت که «ما یک کشور مذهبی و دارای شرایط و فقه خاصی هستیم و این تشکیلات با روح سند سکولار نمی‌سازد».

با این حال علی لاریجانی رئیس مجلس، روز یکشنبه در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت که براساس نظر«هیأت تطبیق مصوبات» مجلس که مصوبات دولت را «به لحاظ شکلی» با قوانین تطبیق می‌دهد، این مصوبه ایراد قانونی نداشته است.

او در عین حال تأکید کرد که «محتوای مصوبه ۲۰۳۰ دولت، باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی شود که هنوز در خصوص محتوا اظهارنظری از طرف شورای انقلاب فرهنگی مطرح نشده است».

سند آموزشی یونسکو برای سال ۲۰۳۰ که به سند ۲۰۳۰ معروف است، بر مسائلی چون تضمین آموزش برابر و فراگیر، محیط‌زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها و ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۷ اردیبهشت اجرای این سند را «غیرمجاز» دانسته و اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تسلیم سندهایی مانند سند ۲۰۳۰ یونسکو نخواهد شد.

پس از این انتقاد مقام های ایران اعلام کردند که اجرای این سند متوقف شده است.

با این حال حملات اصولگرایان به این سند ادامه دارد و تعدادی از امامان جمعه ایران در دو هفته گذشته پذیرش این سند را «خیانت» خوانده اند.

حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، رقبای خود را متهم کرده بود که «گزارش دروغ» درباره این سند برای رهبر جمهوری اسلامی فرستاده‌اند و در روستاها، «شبنامه» پخش کرده و برخی مباحث را مطرح کرده‌اند که در سند وجود ندارد.

او مطالب مخالفان درباره این سند را «توهین»به معلمان و دانش آموزان خوانده و گفته بود که «تهمت های» مخالفان درباره خود را می بخشد اما دروغهایی که درباره این سند گفته شده را نمی بخشد و آنها را پیگیری می‌کند.

رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی نیز تصویر بولتن‌هایی را منتشر کردند که به گفته آنان توسط ستاد ابراهیم رئیسی توزیع شده و در آنها ادعا شده با اجرای سند ۲۰۳۰ همجنس‌گرایی و خود ارضایی در مدارس ایران «ترویج» خواهد شد.

در این زمینه محمود صادقی اعلام کرد که تعدادی از بولتن‌ها را در جلسه روز یکشنبه کمیسیون آموزش مجلس به نمایندگان نشان داده است.

نماینده تهران درمجلس گفت که مخالفان حسن روحانی برای «تحریک احساسات» مردم اعلام کردند، دولت با اجرای این سند درصدد اجرای آموزش جنسی در مدارس است، درحالی که این ادعا «دروغ است» و آموزش‌های این سند «با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد» است.

XS
SM
MD
LG