لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

ولایتی: وزارت خارجه طرحی را برای مقابله با مصوبه سنا آماده می‌کند


علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران خبر داد که وزارت خارجه طرحی را درباره مقابله با بسته تحریمی سنا به هیئت نظارت بر برجام ارائه ‌می‌کند، و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز «یکی از تاثیرگذارترین اقدامات» در این زمینه را تصویب قانون در مجلس دانست.

علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۸ خرداد، خبر داد که هفته گذشته جلسه هیئت نظارت بر برجام تشکیل و در این جلسه بنا شده که وزارت خارجه طرحی را برای مقابله با مصوبه سنای آمریکا درباره بسته تحریمی تازه علیه ایران ارائه کند.

آقای ولایتی احتمال داد که جلسه بعدی هیئت نظارت بر برجام در روزهای آینده و پس از آماده شدن این طرح وزارت خارجه برگزار شود.

این عضو هیئت نظارت بر برجام، روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد، نیز مصوبه سنای آمریکا را «برخلاف روح و جسم برجام» خوانده و اعلام کرده بود که این هئیت «پاسخ مناسبی» به این اقدامِ «خلاف برجام» خواهد داد.

دو روز بعد اما حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن و عضو سابق تیم مذاکره اتمی، در یادداشتی اعلام کرده بود که مغایر بودن مصوبه سنای آمریکا با توافق اتمی وین «نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسی دارد» و نباید «شتابزده» به آن واکنش نشان داد.

در همان روز خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از «یک مقام آگاه» ایرانی اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا، روسیه و چین نیز این مصوبه را ناقض توافق اتمی وین نمی‌دانند.

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رأی داد.

این طرح تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می‌کند.

این طرح که پس از تصویب در مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل می‌شود، رأی مثبت ۹۸ سناتور آمریکایی را به دنبال داشت و تنها سناتور جمهوری‌خواه رند پال و سناتور مستقل برنی سندرز به آن رأی منفی دادند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران طرحی را برای مقابله با مصوبه سنا تصویب کرده که باید در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، روز یکشنبه گفت که «یکی از تأثیرگذارترین اقدامات برای بسیج مجموعه ظرفیت‌های کشور در مسیر برخورد» با این مصوبه «اتخاذ سازوکارهای قانونی تکلیف‌آور است که در این راستا مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را انجام خواهد داد».

آقای شمخانی دبیر و حسن روحانی رئیس هیئت نظارت براجرای برجام است.

علی‌ لاریجانی رئیس مجلس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسین دهقان وزیر دفاع، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سعید جلیلی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی، و علی‌اکبر ولایتی مشاور آیت‌الله علی خامنه‌ای، اعضای هیئت نظارت بر برجام هستند.

محمدجواد ظریف نیز اقدام سنای آمریکا برای تدوین تحریم‌های جدید علیه ایران را «کوته‌نظری» خوانده و عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، نیز اعلام کرده که ایران اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا را در راستای نقض برجام ارزیابی می‌کند.

XS
SM
MD
LG