لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

استقبال رکس تیلرسون از تحریم‌های سنای آمریکا علیه ایران


رکس تیلرسون از تحریم های در نظر گرفته شده در طرح سنا علیه ایران استقبال کرده است.
رکس تیلرسون از تحریم های در نظر گرفته شده در طرح سنا علیه ایران استقبال کرده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه ازطرح تحریم‌های سنای این کشور علیه ایران استقبال کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا که برای ارائه توضیحات درباره بودجه پیشنهادی دولت در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شده بود، بر ضرورت مقابله با جاه طلبی ایران در منطقه تاکید کرد.

یکی از نمایندگان سنا در ادامه از رکس تیلرسون در خصوص طرح تحریم‌های سنا علیه ایران به دلیل فعالیت‌های این کشور در «زمینه حمایت از تروریسم»، گسترش برنامه موشکی و نقض حقوق بشر پرسید.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت،من هنوز نتوانسته‌ام با رییس جمهوری به طور مستقیم در این زمینه گفت وگو کنم، اما به نظرم [آنها] خوب هستند.

این در حالی است که روز دوشنبه اعلام شد نمایندگان سنا برای تصویب طرح‌ تحریم‌های ایران به توافقی دست یافته اند و قرار است این تحریم‌ها در هفته جاری در صحن علنی سنا به رای گذاشته شود.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر اضافه کردن تحریم‌های تازه علیه روسیه به طرح تحریمی ایران توافق کرده اند.

طبق این گزارش پیشتر دمکرات‌ها خواستار اضافه کردن تحریم‌ها علیه روسیه به طرح تحریمی علیه ایران بودند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده است.

سناتور چاک شومر گفته بود، حزب دمکرات خواستار آن است که تحریم‌های روسیه به موازات تحریم‌های ایران پیش برود.

طرح سنا علیه ایران که از حمایت شماری از سناتور های دمکرات و جمهوریخواه برخوردار است، تحریم‌های الزام آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می کند.

این تحریم‌ها به دلیل توسعه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر در کشور در نظر گرفته شده است.

طرح تحریم‌های ایران در چهارم خردادماه سال جاری در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید و هفته گذشته نیز اعضای سنا به کفایت مذاکرات در این باره رای دادند.

ایران پیشتر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه برنامه موشکی خود را به عنوان نقض توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی، برجام، دانسته بود.

این در حالی است که رابرت منندز، سناتور دمکرات، و سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا تهیه‌کنندگان طرح تحریم‌های تازه علیه ایران گفته‌اند، این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای با ایران نیستند.

XS
SM
MD
LG