لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

اجاره هواپیما برای آسمان «ربطی به مذاکرات کنونی با ایرباس ندارد»


یک فروند هواپیمای شرکت آسمان در حال بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد تهران
یک فروند هواپیمای شرکت آسمان در حال بلند شدن از باند فرودگاه مهرآباد تهران

یک روز پس از آنکه خبرگزاری‌ها به نقل از علی ربیعی وزیر کار گزارش دادند که قرارداد خرید ۷ فروند هواپیما برای شرکت آسمان از ایرباس نهایی شده، مشخص شد که این قرارداد مربوط به لیزینگ این هواپیماهاست و ارتباطی هم با مذاکرات کنونی ایرباس با ایران ایر ندارد.

خبری که روز پنجشنبه منتشر شد برای برخی خصوصاً آن طور که رویترز می‌نویسد در رسانه‌های فرانسه سردرگمی ایجاد کرد.

خبر به نقل از وزیر کار ایران علی ربیعی منتشر شد که گفته بود خرید ۷ فروند هواپیما از شرکت ایرباس برای شرکت هوایپمایی آسمان نهایی شده و این هواپیماها در ماه اردیبهشت سال آینده به ایران تحویل داده خواهد شد.

اجاره هفت برای آسمان «ربطی به مذاکرات کنونی با ایرباس ندارد»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:24 0:00
لینک مستقیم

پیچیدگی این مسئله در آن بود که مقام‌های شرکت ایرباس در تهران به سر می‌برند تا قرارداد فروش حدود صد هواپیما را با ایران ایر نهایی کنند، و با اظهارات آقای ربیعی این تصور ایجاد شد که آن قرارداد به جای صد هواپیما با هفت هواپیما انجام شده است.

اما آن طور که رسانه‌های داخلی در ایران و همچنین خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش دادند، قراردادی که وزیر راه از آن سخن گفته، مربوط به لیزینگ یا اجاره است که بین هواپیمایی آسمان و ایرباس نهایی شده و گفت‌وگوها بین این غول صنعت هوایی و ایران‌ایر همچنان در جریان است.

آن طور که حسین علایی، مدیرعامل شرکت آسمان، اعلام کرده این شرکت طی دو سال گذشته ۳ فروند هوایپمای ایرباس و ۲ فروند هواپیمای بوئینگ به ناوگان خود اضافه کرده و افزودن انواع هواپیماهای مناسب در آسمان ایران و پروازهای منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

البته هواپیمایی آسمان از جمله شرکت‌هایی است که در هفته‌های اخیر در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته است آن هم به آن دلیل که هواپیماهای این شرکت به گفته کمیسیون اروپا فاقد استاندارهای بین‌المللی هستند، این شرکت هم می‌گوید فعلاً قصد انجام پرواز به اروپا ندارد و در صدد توسعه ناوگان خود است.

شرکت‌های هوایی ایرانی چه ایران‌ایر و چه سایرین، در پی چند دهه تحریم بین‌المللی، با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بودند تا آنکه با دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافق اتمی، راه برای نوسازی ناوگان هوایی ایران باز شد.

البته که خرید و معامله بین ایران و غول‌هایی چون بوئینگ و ایرباس، منوط به اجازه وزارت خزانه‌داری آمریکا بود که آن نیز چندی پیش صادر شد و حال ایران می‌تواند در این راستا حرکت کند.

هواپیمایی ایران ایر هم اکنون قرارداد خرید ۸۰ هواپیما از بوئینگ را نهایی کرده و قدم‌های نهایی برای خرید حدود صد هواپیما از ایرباس را برمی‌دارد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG