لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

وزیر کار ایران: خرید هفت فروند ایرباس، نهایی شد


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نهایی شدن خرید هفت فروند ایرباس برای اضافه شدن به مجموعه هواپیمایی آسمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی ربیعی روز پنج‌نشبه، ۲۵ آذرماه، زمان ورود این هواپیماها به ایران و پیوستن به ناوگان هوایی شرکت اسمان را از اردیبهشت ماه سال آتی اعلام کرد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت حسن روحانی، «امروز اقتصاد ایران قابل پیش بینی و اتصال و ارتباط با بازارهای جهانی آغاز شده است و شرکت های خارجی وارد بازار کشور شده اند»

چند روز پیش از این، کمیسیون اروپایی، اعلام کرده بود که هواپیماهای شرکت هواپیمایی آسمان به دلیل فقدان استانداردهای بین‌المللی ایمنی پرواز، اجاره وورد به اسمان کشورهای این اتحادیه را ندارند.

پس از آن مقام‌های سازمان هواپمایی کشوری، اعلام کردند که شرکت هواپیمایی آسمان پروازی به اروپا ندارد و قصدی برای برقراری خط پروازی به اروپا راندارد.

حال با اعلام خبر پیوستن ایرباس‌های جدید به ناوگان آسمان، شاید ممنوعیت پرواز این شرکت به اتحادیه اروپا برای این خط هوایی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری، برطرف شود.

پیشتر یکی از مقام‌های وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرده بود که هیاتی از شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس، برای گفت‌وگو درخصوص نهایی شدن موافقتنامه فروش ۱۰۰ فروند هواپیما، به تهران سفر کرده‌اند.

هیات اعزامی شرکت ایرباس یک روز پس از نهایی شدن توافق خرید ۸۰ هواپیما از شرکت‌ آمریکایی بوئینگ برای تجهیز ناوگان شرکت هواپیمایی «ایران ایر»، به تهران سفر کردند.

تفاهم اولیه خرید ۱۱۸ فروند انواع مدل‌های هواپیمای ایرباس در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به فرانسه در زمستان سال ۹۴، امضا شد. ارزش این توافق ۲۵ میلیارد دلار اعلام شده بود.

پس از مدتی، ایران شمار هواپیماهای مورد نظر خود را به ۱۱۲ فروند کاهش داد. انتشار اخبار مربوط به مذاکره و تفاهم‌نامه خرید هواپیمای از ایرباس با واکنش‌ها و مخالفت‌هایی در تهران و واشینگتن همراه شد.

در نخستین روزهای آذرماه امسال، مقام‌های آمریکا از صدور مجوز ایرباس به ایران خبر دادند و آن را بخشی از اجرای تعهدات آمریکا در قالب برجام، توصیف کردند.

خبرگزاری ایسنا و شبکه پرس تی وی، پیش تر از انجام آزمایش های نهایی بر روی یک فروند هواپیمای مدل ۳۲۱ ایرباس در هامبورگ آلمان خبر داده بودند که به نوشته این خبرگزاری ها در صورت پرداخت نقدی ایران تا پایان سال میلادی جاری به شرکت هواپیمایی «ایران ایر» تحویل خواهد شد.

براساس مجوز دولت آمریکا شرکت ایرباس در فاز نخست ۱۷ فروند هواپیما به ایران می‌فروشد و نهایی شدن فروش فازهای بعدی، نیازمند صدور مجوزهای دیگر این کشور خواهد بود.

جاستین دابون، سخنگوی شرکت ایرباس، پیش تر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود، این ۱۷ فروند هواپیما از مدل‌های ای۳۲۰ و ای۳۳۰ هستند که دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش آنها به ایران را صادر کرده است.

روز یکشنبه گذشته نیز، شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را در تهران امضا کردند.

معاون مدیرعامل بوئینگ اعلام کرد که این شرکت پس از تایید دولت آمریکا، قرارداد با ایران را نهایی کرده است.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که دو شرکت پس از ۴۱ سال بار دیگر قرارداد خرید هواپیما امضا کرده‌اند. رسانه‌های ایرانی نیز این قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ را «تاریخی» نامیدند.

پس از آن شرکت بوئینگ با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این قرارداد در آمریکا ۱۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد و بیش از ۱۳ هزار شرکت قطعه ساز در ایالات متحده درگیر این قرار داد خواهند شد. ساخت و تحویل هواپیماهای موضوع این قرارداد، یک دوره زمانی ۱۰ ساله را شامل می شود.

سال‌ها تحریم فروش هواپیمای نو و قطعات مورد نیاز، باعث شده تا شبکه ناوگان هوایی ایران فرسوده شود، دولت حسن روحانی با هدف نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران و استفاده از ظرفیت‌های صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی، پس از برجام خرید هواپیما را در دستور کار قرار دهد.

XS
SM
MD
LG