لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

بازداشت «دو تن از عاملان تخریب» تندیس گچی سردار اسعد


مدیرکل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری از بازداشت دو نفر از تخریب‌کنندگان تندیس گچی سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان خبر داد و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد که پیگیری این موضوع وظیفه دستگاه‌های محلی است.

براساس گزارش‌ها، روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، افرادی با تیشه به تندیس سردار اسعد بختیاری در قلعه‌ای به همین نام در شهر جونقان چهارمحال و بختیاری حمله کرده بودند. قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، از بناهای بازمانده از دوران قاجاریه است که در سال ۱۳۵۶ به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شده بوده.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار فیلمی از حمله به این مجسمه، اعلام کرده‌اند که حسین مؤذنی، امام جمعه جونقان، یک روز قبل از این حادثه به نصب تندیس سردار اسعد بختیاری اعتراض کرده بود.

پس از انتشار این گزارش‌ها آقای مؤذنی اعلام کرد که انتساب این سخنان به خود را «کذب محض و تهمت» خواند.

روز یکشنبه اما بهمن عسگری سوادجانی، مدیرکل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، خبر داد که دو نفر از متهمان تخریب تندیش سردار اسعد بختیاری دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شده‌اند.

او وعده داد که این مجسمه تا آخر هفته مرمت و در داخل قلعه نصب شود.

تخریب مسجمه سردار اسعد بختیاری، واکنش محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، را نیز به دنبال داشت و او با اعتراض به این حادثه، در تماس تلفنی از دبیر شورای عالی امنیت ملی خواسته بود که به فوریت موضوع «هجمه به نمادهای قومی و تاریخی» بررسی و پیگیری شود.

با این حال یک روز پس از انتشار این گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که موضوعاتی از این دست «فاقد شاخص‌های راهبردی» و خارج از دایره مسائل امنیت ملی است و رسیدگی به آن «در چارچوب وظایف دستگاه‌های انتظامی محلی است.

تخریب مجسمه سردار اسعد در حالی صورت گرفته که در سال ۹۲ نیز شهروندانِ بختیاری در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، دزفول، اندیمشک، ایذه، شهرکرد و الیگودرز، به پخش سریالِ «سرزمین کهن» که به گفته آنان به ایل بختیاری و سردار اسعد بختیاری «توهین» شده بود، اعتراض کرده بودند و در نهایت پخش این سریال متوقف شد.

علی‌قلی‌خان بختیاری، مشهور به سردار اسعد، که بین ۱۲۳۶ تا ۱۲۹۶ هجری شمسی می‌زیست، از چهره‌های سیاسی دوره قاجار و از رؤسای وقت ایل بختیاری است.

عمده شهرت این سیاستمدار دوران قاجار که در برخی از کابینه‌های این دوره عهده‌دار وزارت داخله و وزارت جنگ بود، فنح تهران در دوران موسوم به «استبداد صغیر» و «احیای جنبش مشروطه» است.

XS
SM
MD
LG