لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

وعده فرمانداری برای «برخورد» با اخلالگران سخنرانی یاسوج


فرمانداری بویراحمد، روز دوشنبه نهم آذر، با صدور اطلاعیه‌ای بر «برخورد قانونی» با «افراد خاطی و مقصرین» حادثه لغو سخنرانی آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت، در دانشگاه آزاد یاسوج تأکید کرد.

در همین حال حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، در واکنش به این حادثه گفت که «اراده مسئولان بر برخورد با هرگونه ایجاد بی‌نظمی در کشور است».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، در اطلاعیه فرمانداری بویراحمد تأکید شده که مراسم سخنرانی خانم منصوری از هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی و شورای تأمین استان «مجوز قانونی» داشته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:42 0:00
لینک مستقیم

این اطلاعیه می‌افزاید با این حال معترضان «که به گفته شاهدان برخی افراد غیردانشجو نیز در بین آنها حضور داشته‌اند، با سر دادن شعار و ایجاد جو التهاب» مانع برگزاری سخنرانی شده‌اند و تلاش‌های فرماندار بویراحمد برای آرام کردن فضا نیز «با مخالفت معترضین به نتیجه نرسیده است».

بر اساس این گزارش، «مشاجرات و درگیری مختصری» نیز بین دانشجویان برگزارکننده مراسم و معترضین رخ داده است.

روز یکشنبه سخنرانی آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت، در دانشگاه آزاد یاسوج، پس از درگیری فیزیکی تعدادی از نیروهای «اصولگرا» با او لغو شد.

عارف یزدانی، دبیر تشکل فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد یاسوج، اعلام کرده بود که پس از لغو این سخنرانی نیز «خانمی با چاقو» به آذر منصوری حمله کرده است.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، این چهره اصلاح‌طلب با اشاره به لغو سخنرانی و خروجش از سالن مراسم گفته است که «اگر می‌ماندیم، مشخص نبود چه اتفاقاتی رخ می‌دهد».

همچنین به گزارش خبرگزاری آنا، خانم منصوری تأکید کرد که «شانس آوردم که بنده را نکشتند».

در این زمینه امین کشاورز، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یاسوج، شعار دادن نیروهای اصولگرا علیه خانم منصوری را تأیید کرده، اما حمله به او را تکذیب کرده است.

آن طور که وب‌سایت بازتاب امروز گزارش کرده، آقای کشاورز در جمع معترضان به سخنرانی خانم منصوری گفته است که «فتنه‌گران در امان نخواهند بود... و دانشگاه محل حضور فتنه‌گران نیست».

بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج که از معترضان به سخنرانی خانم منصوری بوده‌اند، همچنین اعلام کرده‌اند که یکی از دختران دانشجوی معترض از سوی برگزارکنندگان مراسم سخنرانی «سیلی خورده است».

با این حال به گزارش روزنامه ایران محمدکاظم نظری، فرماندار شهرستان بویر احمد، این ادعا را تکذیب کرد.

وی همچنین گزارش‌ها درباره «چاقو خوردن» یکی از دانشجویان از سوی معترضان را نیز «اغراق» خواند و افزود: «خوشبختانه به خانم منصوری صدمه‌ای نرسید و درگیری سطحی بین دانشجویان بود و قضیه چندان حاد نبوده است».

واکنش‌ها به لغو سخنرانی آذر منصوری

حسین موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در واکنش به حادثه یاسوج از وزارت کشور خواست که در آستانه انتخابات مجلس توجه بیشتری به تأمین امنیت سخنرانی‌ها داشته باشد.

در همین حال غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده اصولگرای مجلس، حمله به سخنرانی خانم منصوری را «بداخلاقی» خواند و تأکید کرد که حمله‌کنندگان «خودی و نیروهای پاک بسیجی نیستند؛ بلکه با پوشش لباس خودی‌ها مترصد ایجاد اغتشاش هستند و باید با آن‌ها برخورد قانونی و جدی انجام گیرد».

با این حال محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در واکنش به این حادثه گفت: «اگر قرار باشد کسی مجوز را دریافت کند و بعد در جلساتی که دارند سیاست‌های کلی نظام را محکوم یا خلاف ارزش‌های انقلابی و فرهنگی کار کند، طبیعی است که با آنها برخورد شود».

وی درعین حال حرکت‌های «خودسرانه» و «برخورد غیرقانونی» با همایش‌های اصلاح‌طلبان را محکوم کرد.

پیش از این نیز محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، تیترهای روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان درباره حادثه قرچک را نشانه «کلید زدن یک پروژه مظلوم‌نمایی در ایام انتخابات» دانسته بود.

وی از اصولگرایان خواسته بود که در «دام طراحی‌های اتاق فکر اصلاح‌طلبان برای مشوش کردن فضای رقابت نیفتند».

روز پنج‌شنبه ۲۸ آبان، عده‌ای از مخالفان اصلاح‌طلبان از جمله حسین نقوی حسینی، نماینده اصولگرای ورامین در مجلس، با تجمع در برابر سالن سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت محمد خاتمی، و مرتضی الویری، از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب، تلاش کردند مانع برگزاری این مراسم شوند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، از تهیه شدن گزارش حادثه قرچک خبر داده و گفته است که پرونده «سازمان‌دهندگان و برنامه‌ریزان» این حادثه که «بر عمل خود اصرار دارند»، به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

در همین حال سخنگوی وزارت کشور روز دوشنبه گفت: «من از قوه قضاییه برای حمایت از اجتماعات قانونی تشکر می‌کنم».

حسینعلی امیری تأکید کرد که سیاست وزارت کشور حمایت از نشست‌های قانونی و دارای مجوز است و «به هیچ بهانه‌ای پسندیده نیست که اجتماع دارای مجوز به هم بخورد».

گفته‌های آقای امیری در حالی بیان شده که غلامحسین محسنی اژه ای،سخنگوی قوه قضائیه، در واکنش به حادثه قرچک تنها توصیه کرده است که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزند» اصلاً برگزار نشود.

XS
SM
MD
LG