لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

پوشش همزمان کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی

نخستین نشست خبری حسن روحانی پس از پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بعد از ظهر دوشنبه اول خرداد برگزار شد. مهم‌ترین نکات مرتبط با این نشست خبری را در اینجا دنبال کنید.

پاسخ روحانی:

تنها جایی که آمریکایی‌ها در برابر ایران به موفقیت نسبی دست یافتند، جایی بود که حاضر به مذاکره با ایران شدند و آنجا به یک راه حل برد-برد رسیدیم، و آمریکا اگر مسیر دیگری را انتخاب کند، شکست خواهد خورد.

ما امیدواریم دولت جدید آمریکا، زودتر به استقرار فکری برسد تا بتوانیم آنها را ارزیابی کنیم. آمریکا همیشه در منطقه اشتباه کرده‌اند، چون منطقه ما را نمی‌شناسند و آنها که به آمریکایی‌ها مشورت می‌دهند، حاکمانی هستند که آنها را منحرف می‌کنند. امیدوارم اگر دولت آمریکا به فکر منافع دیگران نیست، به فکر منافع مردم آمریکا باشد.

پرسش خبرگزاری برنا:

«برای خروج از رکود، چه برنامه‌های جدی دارید و آیا تغییراتی در کابینه خواهید داشت؟»

پاسخ روحانی:

واژه رکود دقیق نیست برای اینکه در کشور برای دو سال رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم. برای اولین بار از سال ۸۴، به همان رشدی رسیدیم که سند چشم‌انداز می‌گوید. البته در بخش مسکن مشکل داریم که باید آن هم در رکود خارج شود.

برای اقتصاد دو برنامه مهم داریم؛ توسعه و حمایت. در بخش توسعه می‌خواهیم اقتصاد کشور را بزرگتر کنیم. در سال ۹۳ توانستیم رکورد را برای اولین بار بشکنیم و برنامه‌های به سمتی که به رونق اقتصادی برسیم.

بخشی از درآمدهای برجام برای بخش حمایتی و بخشی برای بخش توسعه هزینه خواهد شد.

در زمینه حمایتی تلاش می‌کنیم فقر مطلق را تا پایان دولت از بین ببریم و نگذاریم که حقوق مستمری بگیران بیش از تورم سالانه باشد.

پرسش خبرگزاری برنا:

«طیفی از رأی‌دهندگان را جوانان تشکیل می‌دهند. چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات این قشر دارید؟»

پاسخ روحانی:

در این انتخابات، شور انتخابات را جوانان آفریدند گرچه همه اقشار حضور داشتند. مردم با افکار و آرمان‌های بلند.

اشتغال جوانان یکی از مهم‌ترین مسائل است. یکی از طرح‌های صد روز اول یا پیش از آن، طرح کارورزی است. طرح‌های مرتبط با اشتغال جوانان، پیش از ۱۰۰ روز اول یا در حین ۱۰۰ روز اول آغاز می‌شود.

پرسش خبرنگار شبکه الان از امارات:

«اخیراً در عربستان سعودی، ایران به عنوان منشأ تروریسم بین‌المللی معرفی شد. برای عوض کردن چهره ایران چه می‌کنید؟»

پاسخ روحانی:

از ابتدای دولت یازدهم گفتیم که جهانی عاری از خشونت می‌خواهیم. آنها که در عربستان جمع شدند هم فهمیدند که باید مرکز اعتدال درست کنند و راهی جز اعتدال وجود ندارد. چیزی که مردم ایران در سال ۹۲ اعلام کردند.

تروریسم در چند سال گذشته قدم به قدم در مسیر اضمحلال قرار گرفته. ایران سردمدار مبارزه با تروریسم بوده و امروز هم هست. ما سال‌های گفتیم دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و متهم به دروغ‌گویی شدیم. اما آژانس ثابت کرد که حرف ایران درست بوده است.

پرسش خبرنگار سی‌بی‌اس:

«در پاسخ به قرارداد تسلیحاتی چند ده میلیارددلاری آمریکا و عربستان، چه اقدامی می‌کنید؟»

پاسخ روحانی:

عربستان سعودی پیشتر هم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در جنگ هشت ساله به صدام داد، و نتیجه‌اش را دید. الان هم ۱۰۰ میلیارد دلار از پول مردم کشورش به جیب آمریکا می‌ریزد. ما نیازی به خرید سلاح نداریم و سلاح می‌سازیم. عربستان از خریدی که داشت نمی‌تواند استفاده کند و ناچار است از مستشاران آمریکایی استفاده کند.

مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و امیدواریم دولت عربستان هم راه صحیح را انتخاب کند. راه قدرت خرید سلاح از دیگران و حتی درست کردن سلاح نیست. اساس قدرت، قدرت ملی است که با انتخابات و حضور مردم پای صندوق رأی ایجاد می‌شود.

آقای ترامپ در زمانی به منطقه آمدند که حضور ۴۵ میلیونی ایرانیان را پای صندوق دیدند و به کشوری رفتند که تصوری از صندوق رأی ندارد. امیدوارم در عربستان هم روزی برای تعیین حاکمان انتخابات برگزار شود.

پرسش خبرنگار صدا و سیما:

«پاسخ شما به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا چیست؟»

بیشتر

XS
SM
MD
LG