لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

پوشش همزمان کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی

نخستین نشست خبری حسن روحانی پس از پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بعد از ظهر دوشنبه اول خرداد برگزار شد. مهم‌ترین نکات مرتبط با این نشست خبری را در اینجا دنبال کنید.

در صف اول مخاطبان نشست خبری آقای روحانی، شماری از وزیران کابینه و مسئولان دولتی حضور دارند. مشهورترین این چهره‌ها محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسین دهقان وزیر دفاع، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، و محمد شریعتمداری معاون اجرایی پیشین و رئیس ستاد انتخاباتی او در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هستند.

نشست خبری آقای روحانی در یکی از سالن‌های مرکز اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود.

در ابتدای نشست آقای روحانی از حضور ۴۲ میلیون شهروند ایرانی، پای صندوق‌های رأی تشکر کرد و در عین حال گفت که امکان اخذ رأی از نزدیک به سه میلیون نفر دیگر هم وجود نداشت. او «حضور ۴۵ میلیون نفری» در انتخابات را نشانه‌ای از وجود تکثر در جامعه خواند.

آقای روحانی حضور مردم در انتخابات را هم تراز با «بالاترین دموکراسی‌ها» در جهان خواند اما در عین حال به وجود مشکلات اقتصادی و مشکلات در روستاها اذعان کرد. او در عین حال رأی مردم را به نه گفتن به پول و نه گفتن به درآمد ۲.۵ برابری «تخیلی» تعبیر کرد.

او گفت مردم به فریبکاران نه گفتند و از فضاسازی‌ها در مورد سند ۲۰۳۰ یونسکو انتقاد کرد. او گفت که موافقت با این سند در سال ۱۳۹۰ اعلام شده اما دولت او گفته است که ما بخش‌هایی که با دین و فرهنگ ایرانیان سازگار نیست را اجرا نخواهد کرد.

او گفت که رأی مردم در ۲۹ اردیبهشت، نه به تخریب و آری به اعتدال و عقلانیت بود. او گفت مردم به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به کار خود و به جای خود.

آقای روحانی گفت مردم به نیروهای مسلح، رسانه‌ها و قوای دیگر علاقه‌مندند اما تبدیل یک نهاد ملی یا فراملی را به نهادی در خدمت یک جناح رد کردند. او گفت رهبری و ولایت فقیه متعلق به همه مردم است و تعلق به یک جناح ندارد و مردم به پایین آوردن مقام رهبری و مقام سپاه و بسیج نه گفتند.

او گفت مردم خواستند اعلام کنند که ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود. و ترانه و صدای موسیقی وحدت مردم یکسان بود. روستایی و شهری و همه اقوام و مذاهب شبیه هم رأی دادند و همه گفتند ما یک مسیر را می‌خواهیم.

او گفت که مردم می‌دانند اقتصاد بدون رقابت معقول اقتصادی پیشرفت نمی‌کند و در سایه سرمایه‌گذاری و امنیت و آرامش و آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان‌پذیر است.

به گفته روحانی مردم با رأی خود به اعمال و تحمیل سلیقه به خود نه گفتند.

او گفت معنی انقلاب را مردم بهتر از همه می‌فهمند و همه آنها انقلابی هستند و هیچکس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه خود بکشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG