لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

پوشش همزمان کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی

نخستین نشست خبری حسن روحانی پس از پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بعد از ظهر دوشنبه اول خرداد برگزار شد. مهم‌ترین نکات مرتبط با این نشست خبری را در اینجا دنبال کنید.

او گفت انتخابات یک پیام داشت و مردم خواستند بگویند ای همه مسئولین، مردم را باور کنید، چراکه مردم قدرت ملی هستند. جوان‌ها و زنان‌مان را باور کنیم. اقوام‌مان و مرزنشینان خود را باور کنیم. رأی روستائیان، مرزنشینان و حاشیه‌نشینان را ببینید.

او گفت مردم با رأی خود خواستند بگویند برای قرن آینده آماده‌ایم و به کشورهای منطقه بگویند ما و دولت دوازدهم در کنار شماست. او وعده داد که ملت ایران در چهار سال آینده امنیت را به منطقه بر می‌گرداند.

او تأکید کرد که پیام انتخابات همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی بود.

نخستین سؤال از خبرنگار ایسنا:

«شما چهار سال بعد خود را حقوقدان خواندید که نماد آن حل مسئله هسته‌ای بود. منطورتان از اینکه خود را وکیل ملت می‌دانید چیست؟»

پاسخ روحانی:

یکی از اهداف ما احقاق حقوق مردم در سایه انسجام و اجماع ملی است. همان طور که در موضوع هسته‌ای مردم پشت سر رهبری جمع شدند و اجماع ملی ایجاد شد و دولت توانست با تکیه بر آن از تحریم‌های هسته‌ای عبور کند.

پرسش حسن حیدر، خبرنگار المنار لبنان:

«دیدگاه‌تان در مورد اظهارات دونالد ترامپ در دیدار با رهبران کشورهای عربی و اسلامی چیست؟ آنها بازگشت ایران به جامعه جهانی را مشروط به دست برداشتن از حمایت از نیروهای مقاومت می‌دانند»

پاسخ روحانی:

اجتماع عربستان یک اجتماع نمایشی بود که ارزش عملی و سیاسی نخواهد داشت. مبارزه با تروریسم با جلسه و دادن پول یک ملت به یک ابرقدرت حل نمی‌شود. در این منطقه ملت عراق و سوریه و لبنان در مقابل تروریسم ایستادند و ایران از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی خود به این ملت‌ها کمک کرده است. عدم حضور داعش در شهرهای عراق و دمشق، به دلیل اقدام ملت‌های عراق و سوریه است.

بدون ایران ثبات منطقه و امنیت کامل حفظ و مستقر نمی‌شود. چه کسانی از تروریست‌ها حمایت کرد؟ آنها نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم کنند. و فکر نمی‌کنم مردم آمریکا بخواهند در مقابل خونی که در ۱۱ سپتامبر دادند، پول فروش اسلحه دریافت کنند.

حزب‌الله گروهی مورد اعتماد و مورد احترام همه لبنانی‌هاست که با رأی آنها در مجلس لبنان حضور دارد.

پرسش خبرنگار تسنیم:

«وعده‌های چون ایجاد اشتغال، پرداخت حقوق به بیکاران، افزایش وام ازدواج، ساخت مسکن اجتماعی، حفظ تورم تک‌رقمی، اشتغال روستایی، مبارزه با فساد، حذف قاچاق، دو برابر شدن صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال ۹۵ هزار در سال... چه موقع به این وعده‌ها عمل می‌کنید؟»

پاسخ روحانی:

همه تلاشم آن است که به وعده‌ها عمل کنم. در دولت یازدهم هم تا حد زیادی موفق بودم و با وجود کاهش بهای نفت با کمک مردم قدم‌های خوبی برداشتیم.

در این دولت هم در این موارد تلاش خواهیم کرد. برنامه ما افزایش صادرات غیرنفتی به دو برابر در طول چهار سال است که با شرایط شدنی است.

ما به دنبال اشتغال هستیم که سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم. البته در برنامه توسعه شرایط این کار هم ذکر شده. گفته شده ۷۷۰ هزار میلیارد تومان باید برای این کار سرمایه‌گذاری شود و گفته شده بخشی از آن سرمایه‌گذاری خارجی است.

همه تلاش ما بر این است که کاری کنیم که بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی را جذب کنیم.

تلاش می‌کنیم مستمری اقشار تحت فشار را سه برابر کنیم و فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم از بین ببریم.

من خود را به برنامه‌ای که اعلام کردم متعهد می‌دانم و در این زمینه از همه از جمله رقبا کمک می‌خواهم. از همه احزاب و همه جناح‌ها، حتی مخالفان خود کمک می‌خواهم. اگر کسی دولت را هم قبول ندارد به خاطر ملت و کشورش کمک کند.

سؤال آدام شریک؛ از خبرگزاری آسوشیتدپرس:

با توجه به پیام‌هایی که در کابینه جدید آمریکا، در مورد فعالیت‌ها و برنامه موشکی خود دریافت می‌کنید، پیام شما در آغاز دوره دوم‌تان برای دولت ترامپ چیست؟

بیشتر

XS
SM
MD
LG