لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

درخواست مکارم شیرازی برای «آموزش امر به معروف» در مدارس


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، خواستار تشکیل «گشت امر به معروف و نهی از منکر» و آموزش این موضوع در«همه مقاطع تحصیلی» شده و گفته است که اگر وزارتخانه‌ای برای این موضوع تشکیل شود «جای تعجب نیست».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای مکارم شیرازی روز یکشنبه ۲۳ اسفند، در یک سخنرانی گفته است: «امر به معروف حق همه است وظیفه نیست، چون در کوچه فرزند من هم هست اگر جوانی معتاد باشد جوان من آلوده می‌شود پس این حق است و باید حق را هم گرفت».

او اضافه کرده: «بعضی می‌گویند امر به معروف نهی از نهی منکر اگر اجرا شود باعث درگیری می‌شود؛ کدام درگیری؟ در مرحله اول با نهایت ادب و متانت امر به معروف را می‌توان اجرا کرد. اگر این مرحله جواب نداد مرحله بعدی برخورد شدیدتر و اگر کار به درگیری انجامید قانون وجود دارد و این مباحث را حل و فصل می‌کند».

این مرجع تقلید تأکید کرده که «باید گشت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه» تشکیل شود و این موضوع «در همه مقاطع تحصیلی بیان شود تا بچه‌ها... با آن خو بگیرند».

پیش از این برخی از روحانیون سرشناس شیعه از جمله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، خواستار تشکیل وزارتخانه‌ای برای «امر به معروف و نهی از منکر» شده بودند.

«امر به معروف و نهی از منکر» در سال‌های گذشته در جمهوری اسلامی بیشتر درباره آزادی‌های اجتماعی و موضوعاتی مانند حجاب استفاده شده است.

در این زمینه نمایندگان مجلس در ۱۶ مهر ۹۳، با وجود مخالفت دولت، کلیات طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را تصویب کردند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، این قانون را ابلاغ نکرده بود و در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار «توقف» اجرای آن برای بررسی «ایرادهای مد نظر دولت» شد، اما با ارجاع نامه آقای روحانی به هیئت حل اختلاف قوا، این هیئت در نهایت به نفع مجلس رأی داد.

با استناد به این قانون ستادی با عنوان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» به ریاست احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از امامان جمعه موقت تهران، تشکیل شده و مشغول فعالیت است.

سال گذشته موضوع راه‌اندازی گشت‌های سیار «امر به معروف و نهی از منکر» انصار حزب‌الله، ماه‌ها موضوع درگیری‌های لفظی بین این گروه و وزارت کشور بود.

در نهایت سعيد منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نيروی انتظامی، اعلام کرد که اين گروه درباره فعاليت گشت‌های سيار «امر به معروف و نهی از منکر» خود تجديد نظر کرده و قرار شده «از قالب‌ها و ظرفيت‌های رسمی و موجود نظام» برای اهداف خود استفاده کند.

XS
SM
MD
LG