لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

موگرینی: دولت ترامپ به اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران متعهد است


دیدار رکس تیلرسون (وزیر خارجه امریکا) و فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در واشینگتن
دیدار رکس تیلرسون (وزیر خارجه امریکا) و فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در واشینگتن

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که در دیدار با اعضای دولت دونالد ترامپ، مطمئن شده که دولت جدید آمریکا به «اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران متعهد است».

خانم موگرینی یک روز پس از دیدار با مقام‌های ارشد دولت آمریکا، به خبرنگاران گفت که «انگیزه اصلی» او از سفر به آمریکا، گفت‌وگو با دولت جدید بر سر توافق هسته‌ای بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۱بهمن در دیدار با مقام‌های دولت جدید آمریکا از جمله مایکل فلین، و رکس تیلرسون از جمله در مورد توافق هسته‌ای ایران رایزنی کرده و پس از این دیدارها بار دیگر بر عزم اروپا بر اجرای کامل برجام تأکید کرده است.

او پس از دیدار با آقای تیلرسون در بیانیه‌ای یادآور شده که روابط دو سوی اقیانوس اطلس، چالش مشترک در مبارزه با تروریسم، همکاری‌های آتی بر سر استحکام دفاعی اروپا، روابط با روسیه، توافق هسته‌ای ایران، و بحران‌های عمده بین‌المللی مانند بحران سوریه و بحران اوکراین، موضوعاتی است که بر سر آن با وزیر خارجه جدید آمریکا رایزنی کرده است.

در این بیانیه اشاره بیشتری به جزئیات این گفت‌وگوها نشده و آن طور که خبرگزاری رویترز می‌گوید وزارت خارجه آمریکا هم جزئیاتی از محتوای گفت‌وگوها به دست نداده است.

در عین حال رویترز به نقل از یک مقام رسمی کاخ سفید نوشته که خانم موگرینی، روز پنجشنبه با مایکل فلین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز دیدار داشته است.

در این زمینه خانم موگرینی در صفحه رسمی خود در توئیتر، مصاحبه‌ای کوتاه با شبکه خبری فرانس ۲۴ را بازنشر کرده که در آن به گفت‌وگوهایش بر سر برجام اشاره شده است.

او در این گفت‌وگو، برجام را توافقی توصیف کرده که در سال نخست اجرا، به طور کامل اجرایی شده و بر امنیت اروپا، خاورمیانه و جهان اثرگذار است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفت‌وگو که پس از دیدار مایکل فلین صورت گرفته، تأکید کرده که اطلاع یافته است این توافق به طور کامل مورد احترام [طرف آمریکایی] است، و این موضوع مبنایی خوب برای همکاری‌های مشترک است.

در پاسخ به این سؤال که آیا سخنان مقام‌های آمریکایی نشانگر تغییری دیدگاه آنها در مورد برجام، از «بدترین توافق ممکن» به چیزی است که می‌توان حفظ کرد، خانم موگرینی گفته است که نمی‌تواند بگوید چنین تغییری صورت گرفته اما «مطمئناً از اولویت‌های اتحادیه اروپاست که توافق هسته‌ای را دنبال کند چرا که معتقد است این توافق جواب داده است».

او گفته است که روز جمعه با این اطمینان آمریکا را ترک می‌کند که «آمریکا به اجرای کامل این توافق متعهد است».

دونالد ترامپ که از سه هفته پیش رسماً قدرت را در آمریکا به دست گرفته است، در طول کارزار انتخاباتی خود، توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق ممکن توصیف کرده بود، و وعده داده بود که در صورت به قدرت رسیدن در آن بازنگری خواهد کرد.

هر چند وزیران دفاع و امور خارجه جدید آمریکا گفته‌اند که توافق هسته‌ای ایران بهتر است حفظ شود اما در اجرای آن سختگیری بیشتری به عمل آید، اما اخیراً مایک پنس معاون آقای ترامپ خبر داده بود که دستگاه حاکمه جدید آمریکا، برجام را همچنان توافقی بد می‌داند و در حال ارزیابی آن است.

او گفته بود که تصور می‌کند رئیس‌جمهور در روزهای آینده در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد، و تأکید کرده بود که آقای ترامپ در این مورد به سخنان همه مشاورانش گوش خواهد داد، اما مرتکب اشتباه نخواهد شد.

ایران و ایالات متحده در نزدیک به چهار دهه گذشته و پس از ماجرای اشغال و گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در سال ۵۸، روابط رسمی دیپلماتیک نداشته‌اند اما پس از روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، دو طرف به طور فشرده و رودررو گفت‌وگوهایی را پیش بردند که به توافق هسته‌ای وین انجامید.

با این حال از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، به ویژه پس از آنکه ایران دست به آزمایش یک موشک بالستیک زد، جنگ لفظی میان دو طرف تشدید شده است.

در این زمینه آقای ترامپ در روزهای گذشته، به تواتر به ایران هشدار داده است که «با آتش بازی نکند».

جمعه گذشته نیز مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، در بیانه‌ای هشدار داد که دولت آمریکا دیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد، و «روزهای چشم‌پوشی بر اقدامات خصمانه و تهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین‌المللی به پایان رسیده است».

XS
SM
MD
LG