لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۸

رئیس‌کل دادگستری تهران: اکثر بازداشت‌شدگان در روز انتخابات آزاد شده‌اند


رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از موضوع بازداشت تعدادی از مدیران آموزش و پرورش، خبر داد که اکثر افراد بازداشت‌شده در روز انتخابات آزاد شده‌اند اما پرونده آنها در دادسرا باز است.

غلامحسین اسماعیلی، روز جمعه پنجم خرداد، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت که «اکثر قریب به اتفاق» ۱۲۰ نفری که در روز انتخابات به دلیل «تخلفات» بازداشت شده بودند، آزاد شده‌اند.

او اعلام کرد که پرونده‌های این افراد در دادسراهای شهرستان‌های استان تهران در حال رسیدگی است.

رئیس دادگستری استان تهران در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها خبر داده بود که ۱۲۰ نفر «در ارتباط با تخلفات انتخاباتی از جمله خرید و فروش آرا» بازداشت شده‌اند.

او اعلام نکرده بود که چه تعداد از این افراد در ارتباط با «تخلف» در انتخابات ریاست جمهوری و چه تعداد در ارتباط با انتخابات شوراها دستگیر شده‌اند.

تعدادی از دادستان‌های دیگر استان‌های ایران نیز در روزهای گذشته از بازداشت تعدادی از افراد به دلیل «تخلف» در انتخابات خبر داده‌اند.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه خبر داده بود که یک مدیر کل آموزش و پرورش تهران به دلیل «تخلف انتخاباتی بازداشت» و با «قرار وثیقه یکصد میلیونی» آزاد شده است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران همچنین بر اساس شنیده‌های خود خبر داده بود که «مدیران دو منطقه آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران نیز برای ارائه توضیحات» در همین باره «احضار شده‌اند».

اداره آموزش و پرورش تهران این گزارش‌ها را «بی‌پایه و اساس» خوانده و تکذیب کرده است.

در این زمینه رئیس دادگستری استان تهران نیز گفت: «گزارشی از بازداشتی‌های مدیران آموزش و پرورشی نداشتیم، با این حال احضار افراد موضوعی متفاوت با بازداشت است و در جریان احضارها نیستم».

آقای اسماعیلی تأکید کرد: «گزارشاتی از تخلفات مدیران دولتی به دادسراها داشتیم. این گزارشات برابر با ضوابط و قواعد رسیدگی می شود و یکی از این الزامات قانونی، احضار افراد است».

رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان بدون اشاره به جزئیات، مقام‌های دولت حسن روحانی را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده‌اند.

در مقابل، حسن روحانی نیز نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی از جمله سپاه پاسداران، آستان قدس رضوی، صداوسیما و قوه قضائیه را به دخالت در انتخابات به نفع آقای رئیسی متهم کرده است.

ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، و علی نیکزاد رئیس ستاد او، در نامه‌هایی به شورای نگهبان و دادستان کل کشور خواستار رسیدگی به مواردی شده‌اند که «تخلفات» انتخابات خوانده‌اند.

وزارت کشور ایران اما اعلام کرده که انتخابات با حضور ناظران شورای نگهبان و سالم برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG