لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

محبوب‌ترین ورزشکاران جهان چه کسانی هستند؟


کریستیانو رونالدو، فوتبالیست پرتغالی رئال مادرید پردرآمدترین ورزشکار دنیا نیست اما محبوب‌ترین است.
کریستیانو رونالدو، فوتبالیست پرتغالی رئال مادرید پردرآمدترین ورزشکار دنیا نیست اما محبوب‌ترین است.

صد ورزشکار زن و مرد برتر جهان کدامند؟ کدام رشته‌های ورزشی، نمایندگان بیشتری در جمع محبوب‌ترین ورزشکاران جهان دارند و چرا برخی رشته‌های پرطرفدار، نماینده‌ای در این جمع ندارند؟

انتخاب ورزشکاران محبوب دنیا، در کشورهای گوناگون، پاسخ‌های متفاوتی به جا خواهد گذاشت. شبکه معتبر ESPN برای دستیابی به پاسخی دقیق‌تر از نظرسنجی‌‌های مرسوم، سعی کرد روشی علمی را تبیین کند.

بن آلامار مدیر آنالیز ورزشی این شبکه، فرمولی را مدنظر قرار داد که انتخاب ورزشکاران برتر، به صورت ترکیبی از سه شاخص مختلف باشد. میزان درآمدهای آنها، به علاوه جایگاه‌شان در شبکه‌های اجتماعی، همچنین آمار جستجوی نام‌شان در گوگل.

حضور برخی ورزشکاران در این لیست و نبودن بعضی ستاره‌ها، رسانه‌های ورزشی را متعجب می‌کند. شاید به این خاطر که رسانه‌ها، بهترین‌ها را همان‌هایی می‌دانند که خودشان به تصویر می‌کشند.

اما مردم همواره با وجود سیطره رسانه‌ها، انتخاب‌های خود را داشته‌اند. این گزاره، پس از رشد سریع شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به مراتب پررنگ‌تر شده.

مجموعه‌ای از خبرنگاران برجسته شبکه ESPN که اسامی آنها اعلام شده، برای شروع تحقیق خود فهرست 100 ورزشکار پردرآمد جهان که نشریه معتبر اقتصادی فوربس تهیه کرده بود را مبنا قرار دادند. سپس آن را بر اساس آخرین تغییرات روز، تکمیل کردند.

غیر از تعداد جستجوی نام در گوگل، میزان دنبال‌کنندگان در سه شبکه اجتماعی فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام، ملاک بعدی این آمار بوده.

برخی از این ورزشکاران مانند کوبی برایانت، حالا خداحافظی کرده‌اند اما به دلیل فعالیت در فصل ورزشی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ نام‌شان حذف نشده.

کریستیانو رونالدو، فوتبالیست پرتغالی رئال مادرید پردرآمدترین ورزشکار دنیا نیست اما محبوب‌ترین است.

لبرون جیمز طی دو سال گذشته نظاره‌گر هنرنمایی استفن کری بوده که به عنوان ارزشمندترین بازیکن NBA معرفی شده، با این وجود جیمز دوم است و کری در رده سی و چهارم!

مسی و نیمار در رده‌های بعدی هستند. در مجموع ۱۷ فوتبالیست به این فهرست ۱۰۰ نفره راه یافته‌اند.

راجر فدرر دیگر برترین بازیکن تنیس دنیا نیست اما هنوز محبوب‌ترین بازیکن است و در جایگاه پنجم کل رشته‌های ورزشی. نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس دنیا، شانزدهم است.

کوین دورانت از بسکتبال و تایگر وودز از گلف در رده‌های بعدی هستند. نفر هشتم محبوبیت در جهان ورزش به ویرات کوهلی بازیکن کریکت هندوستان اختصاص دارد.

جیمز رودریگز با وجودیکه جزو ۱۱ مرد اصلی رئال مادرید نیست اما نفر نهم در جدول محبوب‌ترین ورزشکاران دنیاست. رافائل نادال در رده دهم.

پرطرفدارترین ورزشکار زن، ماریا شاراپووا است که فعلاً به خاطر دوپینگ حق حضور در مسابقات را ندارد. او رده هجدهم این جدول را به خود اختصاص داده.

نکات جالب متعددی در دل فهرست وجود دارد. مثلاً با وجود خبرساز بودن و پولساز بودن رشته دوومیدانی، فقط نام یک دونده در فهرست دیده می‌شود. یوسین بولت جامائیکایی در جایگاه پانزدهم.

این موضوع در خصوص شنا هم مصداق دارد و کسی غیر از مایکل فلپس جزو ۱۰۰ نفر نیست. او نیز با وجودیکه طلایی‌ترین ورزشکار تاریخ المپیک است، در رده ۴۶ ایستاده.

بعید است در صورت خداحافظی بولت و فلپس، فعلاً ورزشکار دیگری از این دو رشته بتواند در جمع ۱۰۰ ورزشکار محبوب جهانی حضور یابد. با وجودیکه این رده بندی را رسانه‌ای آمریکایی منتشر کرده، کیتی لدکی شناگر ۱۰ طلایی جهان و المپیک، بیرون از فهرست است.

فلوید می‌ودر بوکسور آمریکایی پردرآمدترین ورزشکار دنیاست اما از حیث محبوبیت جایی در جمع ۲۵ نفر برتر ندارد.

در مجموع هشت ورزشکار زن توانسته‌اند جایی برای خود در این فهرست داشته باسند. آلکس مورگان بازیکن تیم ملی زنان آمریکا انحصار محبوبیت مردان در فوتبال را شکسته. از فوتبال آلمان هم فقط مسعود اوزیل در فهرست حاضر است.

از رشته‌های والیبال، بدمینتون، ژیمناستیک، پینگ پنگ، دوچرخه سواری، هندبال، شمشیربازی، قایقرانی، تیراندازی، وزنه برداری، تکواندو، کاراته، کشتی، جودو، کوهنوردی، واترپلو، شیرجه و... نماینده‌ای در جمع محبوب‌ترین‌های جهان حضور ندارد.

مسابقات برخی از این رشته‌ها تماشاگران فراوانی دارد، پس چرا حتی یک نماینده هم در جدول ندارند؟ به این خاطر که پرتماشاگر بودن یک مسابقه مانند تور دو فرانس یا دوومیدانی، الزاماً به معنای ستاره‌پرور بودن آن رشته‌ها نیست.

به طور مثال، فینال پرش سه گام المپیک هم مثل بقیه مواد برگزار شده، میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان دارد اما آنکه قهرمان می‌شود، ستاره‌ای برای سرزمین خود خواهد بود. کسب محبوبیتی جهانی و فراگیر، برای بسیاری از رشته‌های ورزشی امکان پذیر نیست.

نتایح این تحقیق حاکی از محبوبیت بسکتبال، فوتبال و فوتبال آمریکایی، اتومبیلرانی، تنیس، گلف، اتومبیلرانی و بسبال به عنوان محبوب‌ترین رشته‌هاست که بیشترین نماینده را در جدول دارند.

بوکس دیگر جایگاه دهه‌های پیشین را ندارد. ورزشی که نیم قرن قبل پیوندی پررنگ با رخدادهای سیاسی، مسائل اجتماعی و جنبش‌های برابری خواهانه داشت. امکان اینکه یک محمد علی دیگر به عنوان فرا ورزشکار در بوکس چهره شود، نزدیک به محال است.

این ورزش با وجودیکه پولساز است و رسانه‌ها هم پیگیرش هستند، فقط چهار نماینده در جمع پرطرفدارترین‌های دنیا دارد. از این چهار نفر پاکیائو و می‌ودر خداحافظی کرده‌اند. ولادیمیر کلیچکو هم در آستانه خداحافظی است!

از قاره آسیا، سه ورزشکار هندی در تنیس و کریکت حضور دارند. یک بیسبالیست و یک بازیکن تنیس از ژاپن و بوکسور بازنشسته فیلیپینی تنها نفرات حاضر از قاره پهناور در این فهرست هستند.

XS
SM
MD
LG