لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

واکنش نتانیاهو به اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا در مورد انتقال سفارت به اورشلیم


در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد تأثیر روند صلح خاورمیانه بر موضوع انتقال سفارت آمریکا به اورشیلم، بیت‌المقدس، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که این انتقال سفارت به اورشلیم است که «روند صلح را به جلو می‌برد».

ساعاتی پیش از سخنان نتانیاهو، رکس تیلرسون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان.بی.سی گفته بود، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز سرگرم ارزیابی این موضوع است که انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم چه اثری بر روند صلح میان اسرائیل و فلسطینیان خواهد گذاشت.

آقای تیلرسون افزوده بود که توافق صلح اسرائیلی- فلسطینی در تصمیم به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم نقش دارد.

سخنان نخست‌وزیر و وزیر خارجه آمریکا در حالی بیان شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده هشت روز دیگر به اسرائیل سفر خواهد کرد.

آقای ترامپ دوشنبه اول خرداد، بعد از یک سفر یک روزه به عربستان سعودی، وارد اسرائیل خواهد شد.

به گزارش وای.نت، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به رکس تیلرسون همچنین گفته است که «انتقال سفارت، برای صلح زیان‌بار نیست؛ بالعکس، کمک به صلح است و یک ظلم تاریخی را جبران می‌کند».

آقای نتانیاهو افزوده است که «انتقال سفارت، توهم فلسطینی‌ها را که مدعی هستند اورشلیم پایتخت اسرائیل نیست، از بین می‌برد».

دونالد ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بارها وعده داده بود با ورود به کاخ سفید، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل خواهد کرد.

یک مصوبه کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵ از دولت واشینگتن می‌خواهد سفارت آمریکا در اسرائیل به اورشلیم منتقل شود. اما در دوره بیل کلینتون که مصوبه انتقال سفارت تصویب شد، تا دوره‌های ریاست‌جمهوری جرج بوش و باراک اوباما، عملی شدن این مصوبه کنگره هر شش ماه یکبار، با امضای رؤسای جمهوری مسکوت گذاشته شده است.

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدارهای ماه‌های گذشته با دونالد ترامپ در کاخ سفید، به او در مورد عواقب انتقال سفارت به بیت‌المقدس هشدار داده‌اند.

سران اتحادیه عرب نیز به دولت آمریکا گفته‌اند که در اندیشه انتقال سفارت به بیت‌المقدس نباشد زیرا منطقه دوباره بحرانی خواهد شد.

دونالد ترامپ سه ماه پیش در دیدار با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید از او خواست، در ساخت و سازها در اراضی مورد نزاع با فلسطینیان «کمی دست نگه دارد» تا به صلح بخت پیشرفت داده شود.

اما در پی دیدار سه هفته پیش محمود عباس با دونالد ترامپ، وزیر مسکن اسرائیل از طرح‌های ساخت ۲۵ هزار خانه دیگر در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری خبر داد؛ امری که فلسطینیان را خشمگین کرد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری‌ها، ژنرال هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته است، دونالد ترامپ در سفر به منطقه از لزوم احترام به اراده فلسطینی‌ها برای برخورداری از استقلال سخن خواهد گفت.

XS
SM
MD
LG