لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

قیمت دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی از ۳ هزار تومان گذشت


برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی زیر نظر بانک مرکزی ایران، نرخ هر دلار آمریکا در این مرکز بیش از ۳ هزار تومان اعلام شد.

روز پنج‌شنبه قیمت هر دلار آمریکا در این مرکز ۳۰۰۲۷ ریال اعلام شد که نسبت به قیمت روز قبل نزدیک به ۴ تومان افزایش نشان می‌دهد.

مرکز مبادلات ارزی مهرماه سال ۱۳۹۱ همزمان با شدت گرفتن نوسان قیمت ارزهای خارجی در ایران با تأیید محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت و به منظور ساماندهی و مدیریت تخصیص ارز به متقاضیان واجد شرایط زیر نظر بانک مرکزی ایران راه‌اندازی شد.

از زمان تأسیس این نهاد، قیمت اعلام شده در آن به عنوان قیمت ارز دولتی و شاخصی در تعیین قیمت ارزهای خارجی در ایران محسوب شده است. این نهاد تاکنون قیمت هر دلار آمریکا را کمتر از ۳ هزار تومان اعلام می‌کرد.

عبور قیمت دلار مبادله‌ای از مرز ۳ هزار تومان همزمان با افزایش قابل توجه قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران روی می‌دهد. در هفته‌های اخیر قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد با روند افزایشی قابل توجهی، از مرز ۳۶۰۰ تومان عبور کرده است.

خبرگزاری ایسنا قیمت هر دلار آمریکا را در روز پنج‌شنبه در بازار آزاد ۳۶۳۲ تومان اعلام کرد. این بالاترین قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران طی هفته‌های اخیر محسوب می‌شود.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی پیرامون افزایش قیمت دلار، گمانه‌زنی درباره تعیین قیمت دلار در بودجه سال آینده ایران را از جمله مسائل تأثیرگذار در این افزایش عنوان کرده است.

این خبرگزاری گفته است که احتمالاً در بودجه سال آینده قیمت هر دلار آمریکا ۳۱۰۰ تومان تعیین خواهد شد. پیشتر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران افزایش قیمت دلار در بودجه سال آینده را رد کرده و گفته بود که قیمت دلار در بودجه سال ۱۳۹۵ تغییر نخواهد کرد. قیمت دلار در بودجه امسال دولت ایران ۲۸۵۰ تومان تعیین شده است.

از سوی دیگر برخی مقام‌های اقتصادی ایران افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی را عامل اصلی در افزایش قیمت اعلام کرده‌اند.

هفته گذشته علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران افزایش تقاضا برای ارز در زمان باقی مانده تا پایان سال جاری میلادی را در افزایش قیمت دلار مؤثر دانسته بود.

در اظهارت دیگری، نزدیک شدن به روزهای عزاداری اربعین و احتمال سفر تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی به عراق دلیل دیگری برای افزایش تقاضای دلار اعلام شده است.

در این باره عزت‌الله یوسفیان ملا از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران به وب سایت اقتصادنیوز گفته است: «در حال نزدیک شدن به روز اربعین هستیم و حدود یک میلیون نفر از کشور عازم کربلا خواهند بود. در این شرایط طبیعی است که این یک میلیون نفر برای هزینه سفر خود نیاز به دلار دارند که این اتفاق بازار ارز را تکان می‌دهد».

در همین حال محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هفته گذشته از اقدام «مدیریت شده» بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز خبر داده و گفته بود بازار ارز بار دیگر تعادل خود را به‌دست ‌می‌آورد. او وعده داده بود که «به‌زودی شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود».

XS
SM
MD
LG