لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

باراک اوباما: منتقدان توافق هسته‌ای ایدئولوژیک یا غیرمنطقی هستند


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در گفت‌وگو با ان پی‌آر بار دیگر به دفاع از توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و در عین حال به تندی از منتقدان توافق یاد کرد و آنها را «ایدئولوژیک» یا «غیرمنطقی» خواند.​

گفت‌وگوی ان پی آر، رادیو ملی آمریکا با باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، قرار است روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه پخش شود اما ان پی آر، علاوه بر انتشار پیش‌خبری در مورد موضوعات مهم این گفت‌وگو، نسخه ویدئویی آن را یک روز زودتر از پخش در سایت اینترنتی خود منتشر کرده است.

به نوشته ان پی آر، در شرایطی که قرار است کنگره آمریکا ماه آینده در مورد توافق هسته‌ای با ایران تصمیم بگیرد، باراک اوباما از هم‌اکنون با انتقاد و مخالفت فراوانی در میان نمایندگان کنگره روبه‌رو است، اما او در این گفتگو اطمینان داده است که افکار عمومی آمریکا در سال‌های آینده که این توافق به نتایج ملموسی برسد، آن را بهتر درک خواهند کرد.

ان پی آر نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو پذیرفته که برخی از انتقادها از این توافق هسته‌ای با ایران، به‌خصوص در مورد موقتی بودن برخی از اقدامات برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، درست است.

اما به گزارش ان‌پی‌آر، آقای اوباما با لحن تندی در مورد منتقدان خود صحبت کرده و گفته است که آنها یا «ایدئولوژیک» و یا «غیرمنطقی» هستند.

آقای اوباما در سخنرانی هفته گذشته خود نیز در مورد «پیامدهای زیان‌بار» رد این توافق توسط کنگره آمریکا و خطراتی که بدون این توافق جهان را تهدید خواهد کرد، هشدار داده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو یادآور شده است که هدف مرکزی سیاست خارجی دولت او، و علاوه بر آن سیاست خارجی ایالات متحده به شکل عمومی، «جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای» بوده و توافق هسته‌ای با ایران، «این هدف را برآورده کرده است».

وی در ادامه گفته است که در قبال برآورده شدن این هدف، ایران از تحریم‌هایی رهایی می‌یابد که به طور نظام‌مند از سوی آمریکا و جامعه بین‌المللی در طول سال‌های گذشته برای برگرداندن ایران به میز مذاکره وضع شده است.

آقای اوباما یادآور شده که با حل این مسئله، که باید هوشیارانه و از طریق راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران، اثبات شود، اولویت دیگر اطمینان یافتن از آن خواهد بود که ایران به برخی از فعالیت‌ها که زمینه‌ساز بی‌ثباتی در منطقه است، پایان خواهد داد.

او از جمله این فعالیت‌ها، به تجهیز تسلیحاتی حزب‌الله لبنان، و تهدید اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا در منطقه اشاره کرده است.

آقای اوباما همچنین در پاسخ به انتقاد مخالفان که می‌گویند توافق هسته ای فعلی، دست ایران را برای فعالیت‌های مخربش در منطقه یا توسعه موشک‌های بالستیک و تولید سلاح هسته‌ای در آینده باز می‌گذارد، گفته است بدون توافق هسته‌ای، برخورد با چنین مسائلی، دشوارتر می‌شود نه آسان‌تر.

او تاکید کرده که مخالفان باید بگویند آلترناتیو آنها، به جز نوعی اقدام نظامی چیست.

در حال حاضر بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و تعدادی از نمایندگان برجسته حزب دمکرات از جمله سناتور چاک شومر و الیوت انگل، عضو مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران رأی مخالف خواهند داد. [بیشتر بخوانید: انتقاد رهبر جمهوری‌خواهان سنا از اظهارات اوباما درباره توافق با ایران]

موضع‌گیری‌ها در مورد مسائل نژادی

مجری ان پی آر، در این مصاحبه از باراک اوباما در مورد مسائل نژادی در آمریکا نیز سؤالاتی پرسیده است. موضوعی که رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر و به‌خصوص پس از تیراندازی مرگبار در کلیسایی در شهر چارلستون، چندین بار در سخنرانی‌های خود مورد اشاره قرار داده است.

آقای اوباما در این گفت‌وگو این انتقاد را که این اواخر به نسبت گذشته با لحنی صریح تر و قدرت بیشتری در مورد مسائل نژادی اظهار نظر می‌کند، رد کرده و گفته است که «به نظرم منصفانه تر این است که بگوییم اگر در دوره اول ریاست جمهوری من حادثه فرگوسن روی می‌داد، حتماً در مورد آن موضع‌گیری می‌کردم».

رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال خاطرنشان کرده است که امروزه با توجه به گذشت چندین سال از آغاز ریاست جمهوری او اعتماد به نفس بیشتری دارد.

آقای اوباما افزوده است: «نکته‌ای که می‌توانم یادآوری کنم این است که امروزه برای انجام امور احساس، اضطرار بیشتری دارم و تردیدی نیست که پس از حدود شش سال و نیم در این موقعیت، من راحت‌تر می‌توانم با موضوعات مختلف برخورد کنم و شاید پس از سال‌ها عهده‌داری این مقام شور و علائق شخصی من خود را بیشتر نشان می‌دهد».

XS
SM
MD
LG