لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۰

تذکر کتبی ۳۲ نماینده مجلس به وزیر ارشاد در مورد «عقب‌نشینی از برگزاری کنسرت» در مشهد


علی مطهری از جمله امضاکنندگان تذکر کتبی به وزیر ارشاد است
علی مطهری از جمله امضاکنندگان تذکر کتبی به وزیر ارشاد است

در ادامه اعتراض‌ها به برگزار نشدن کنسرت در خراسان رضوی، ۳۲ نماینده مجلس ایران در تذکری به علی جنتی وزیر ارشاد، خواستار توضیح او درباره «علت عقب‌نشینی» از اجرای «فعالیت‌های فرهنگی» در مشهد و «مستثنی کردن» این شهر شدند.

به گزارش وب‌سایت خانه ملت، علی مطهری، محمود صادقی، الیاس حضرتی، سهیلا جلودارزاده، ناهید تاج‌الدین، مصطفی کواکبیان، پروانه مافی و علیرضا رحیمی از جمله امضاکنندگان این تذکر کتبی هستند که روز یکشنبه هفتم شهریور، منتشر شده است.

تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران از جمله عزت‌الله یوسفیان ملا، غلامرضا کاتب، کاظم دلخوش و عبدالرضا عزیزی نیز این تذکر را امضا کرده‌اند.

نام یوناتن بت کلیا، نماینده اقلیت دینی آشوریان، نیز در فهرست نمایندگان امضاکننده این تذکر به چشم می‌خورد.

پس از درگیری چند ماهه دولت حسن روحانی و احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی، علی جنتی وزیر ارشاد ایران، در نهایت روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد، اعلام کرده بود که دیگر کنسرتی در مشهد برگزار نخواهد شد.

پس از این سخنان، تعدادی دیگری از امامان جمعه نیز خواستار توقف یا محدود شدن برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای خود شدند.

در مقابل حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور ایران، روز دوشنبه اول شهریور، ضمن انتقاد از عقب‌نشینی وزیر ارشاد گفته بود: «هر کسی صبح بیدار می‌شود و تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد».

پس از این سخنان، علی جنتی در سخنانی متفاوت با سخنان گذشته خود از احمد علم الهدی به عنوان عامل اصلی لغو کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی نام برده و گفته بود که در شهر مشهد نیز درباره اجرای کنسرت‌ها باید مثل بقیه مناطق عمل شود.

احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه پنجم شهریور، تلویحاً این سخنان آقای جنتی را «توهین» به روحانیت خواند و گفت که دولت حسن روحانی برای جلب نظر «قشر لائیک»، دچار «ولنگاری فرهنگی» و «تساهل» شده و برای «خوشایند» این قشر به روحانیت «توهین» می‌کند.

در همان روز پس از نماز جمعه مشهد هم تجمعی در حمایت از مواضع آقای علم‌الهدی برگزار شد که برخی از وب‌سایت‌ها از جمله انصاف نیوز تعداد شرکت‌کنندگان در آن را تنها «۱۵۰ نفر» اعلام کردند.

موضوع برگزاری کنسرت‌ها همچنین موضوع اختلاف مقامات دولت و قوه قضائیه ایران نیز بوده است.

در این زمینه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، سه شرط برای برگزاری کنسرت‌ها اعلام کرده است.

«تضمین و تأمین امنیت مراسم» از سوی استاندار یا فرماندار تهران، «تضمین سلامت محتوای برنامه ارائه شده» توسط وزارت ارشاد و ضبط رسمی مراسم از سوی پلیس، سه شرط اعلام شده از سوی آقای جعفری دولت‌آبادی است.

درباره این شروط غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه گفت که اگرچه صدور مجوز با وزارت ارشاد است، ولی «صدور مجوز مانع از ارتکاب جرایم نمی‌تواند باشد».

آقای محسنی اژه‌ای تأکید کرد که قوه قضائیه و نیروی انتظامی وظیفه دارند که با «مسائل خلاف عفت عمومی» در حین برگزاری کنسرت و یا پس از آن برخورد کنند.

پیش از این هم حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، تأکید کرده بود که با وجود صدور مجوز موسیقی از سوی وزارت ارشاد، «دستگاه پیشگیری از جرم» نمی‌تواند در برابر به گفته او «حواشی ضد عفت» کنسرت‌ها «بی‌تفاوت باشد».

XS
SM
MD
LG