لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان فرانسه؛ سارکوزی بخت نامزدی را از دست داد


نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین شکست در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان فرانسه را پذیرفت. نامزد نهایی بین دو نخست‌وزیر پیشین، یعنی فرانسوا فی‌یون و آلن ژوپه انتخاب خواهد شد.

سارکوزی اعلام کرده از آقای فی‌یون حمایت خواهد کرد.

فی‌یون ۴۴ درصد از آرا از آن خود کرد. ژوپه با ۲۸ درصد و سارکوزی با ۲۰.۵ درصد آرا در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

شمارش آرای ۹ هزار و ۳۰۰ شعبه از مجموع ۱۰ هزار و ۳۰۰ شعبه رای گیری در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه فرانسه، نشان می‌دهد که فرانسوا فی‌یون، نخست‌وزیر محافظه‌کار فرانسه در خلال سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در دوره ریاست جمهوری سارکوزی، ۴۴.۲ درصد از آرا را از آن خود کرده، و آلن ژوپه چهره محافظه‌کار میانه که در دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک، بین سال‌های ۹۵ تا ۹۷، نخست‌وزیر فرانسه بود، با ۲۸.۴ درصد آرا او را تعقیب می‌کند.

آقای ژوپه در زمان ریاست‌جمهوری نیکولا سارکوزی و در دولت فرانسوا فی‌یون، مسئولیت چند وزارتخانه را بر عهده داشت، و از جمله برای یک سال وزیر خارجه بود.

در رقابت با این دو نخست‌وزیر سابق، نیکولا سارکوزی بیش از ۲۰.۵ درصد آرا را کسب نکرد و امید به گذشتن از سد آلن ژوپه در جریان شمارش باقی آرا را از دست داد.

دو نامزدی که بیشترین درصد آرا را از آن خود کرده‌اند، بار دیگر در ۲۷ نوامبر با هم رقابت خواهند کرد تا نامزد نهایی تعیین شود.

آلن ژوپه که کارزاری انتخاباتی را با شعار «هویت شاد» رهبری می‌کند، برای ماه‌ها پیشتاز نظرسنجی‌ها بود، اما در هفته‌های اخیر رقابت نزدیکی بین او، فرانسوا فی‌یون و نیکولا سارکوزی جریان داشت.

فرانسوا فی‌یون تمهیداتی را برای ترمیم اوضاع اقتصادی وعده داده است.

XS
SM
MD
LG