لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

توقف تردد قطار بین ایران و ترکیه در پی انفجار در مسیر راه‌آهن


مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران خبر داد که به علت یک حادثه انفجار در مسیر راه آهن ترکیه-ایران، تردد قطارها در این مسیر تا اطلاع بعدی متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مجید آقابابایی روز دوشنبه چهارم مرداد، گفت که بعد از ظهر شنبه در مسیر راه آهن ترکیه و در «۱۰ کیلومتری» مرز ایران، هنگام حرکت یک قطار باری ترکیه، یک بمب دستی (ریموت) منفجر شده است.

به گفته آقای آقا بابایی، بر اثر انفجار این بمب، «حدود ۱۰ کیلومتر از خط راه آهن ترکیه قطع شده» و حرکت قطارها بین دو کشور متوقف شده است.

همزمان حسین قاسمی، سرکنسول ایران در ارزروم، نیز خبر داد که انفجار در مسیر قطار باری متعلق به ترکیه در مسیر وان-ایران، موجب بروز آسیب به لوکوموتیو و توقف حرکت قطار شد.

به گفته آقای قاسمی، این حمله آسیب جانی در پی نداشت و فقط دو نفر از ریل‌بانان ترکیه‌ای به طور سطحی زخمی شده‌اند.

او اعلام کرد که این حادثه در «حدود ۳۰ کیلومتری» مرز جمهوری اسلامی ایران در ایستگاه سرای رخ داده است.

در این زمینه استانداری وان گروه پ.ک.ک را متهم به این بمب‌گذاری کرده است.

به گفته خبرگزاری ایرنا، تردد قطارهای مسافربری در این مسیر به دنبال شدت یافتن درگیری بین نیروهای دولتی ترکیه و گروه پ.ک.ک در یک سال گذشته در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور، متوقف شده بود، اما قطارهای باری «به طور محدود» به فعالیت خود در این مسیر ادامه می‌دهند.

پیش از این همچنین چندین دستگاه کامیون ایرانی در مناطق شرقی ترکیه مورد حمله قرار گرفته بودند.

«سفر ایرانیان به ترکیه، پس از عادی شدن شرایط از سر گرفته می‌شود»

پس از وقوع کودتا در ترکیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در اطلاعیه‌ای، از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خواست تا اطلاع ثانوی و تا زمان برقراری دوباره امنیت و آرامش، از هرگونه ثبت‌نام و اعزام گردشگر به مقاصد گردشگری این کشور اکیداً خودداری کند.

با این حال طبق گفته‌های رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، پرواز هواپیماهای مسافربری از روز ۲۷ تیر ماه از سر گرفته شد.

در همین حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه در واکنش به درخواست سفیر ترکیه در ایران گفت: «بدون تردید پس از عادی شدن شرایط این کشور و تأمین امنیت کامل، سفر شهروندان ایرانی که قصد عزیمت به ترکیه را دارند از سر گرفته خواهد شد».

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران، خواستار آن شد که ایران هرچه سریع‌تر ممنوعیت ارائه خدمات آژانس‌های مسافرتی برای سفر به ترکیه را لغو کند.

XS
SM
MD
LG