لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

آتش زدن ۱۵ کامیون ایرانی در ترکیه «از سوی افراد ناشناس»


چند دستگاه کامیون در مرز ایران و ترکیه
چند دستگاه کامیون در مرز ایران و ترکیه

مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران٬ رفت و آمد به داخل خاک ترکیه برای شرکت‌های حمل و نقل ایرانی را «ناامن» اعلام کرد و از آتش زدن ۱۵ کامیون متعلق به ایران در این کشور خبر داد.

با این حال این مقام مسئول در سازمان راهداری ایران، که گفته‌هایش روز شنبه ۲۹ خرداد در خبرگزاری منتشر شده، نگفته است که این ۱۵ کامیون ایرانی در طول چه بازه زمانی به آتش کشیده شده‌اند.

گرچه این مقام مسئول گفته است که دو دستگاه کامیون ایرانی چهارشنبه هفته گذشته در شرق ترکیه در مسیر جاده دوغوبایزید - چالدران - وان در گردنه تندورک در نزدیکی مرز ایران به آتش کشیده شده، اما به رانندگان این دو کامیون آسیبی نرسیده است.

محمدجواد عطرچیان همچنین از آتش زدن ۶ کامیون ترک، از سوی «افراد مسلح» در گردنه تندورک خبر داده که همه بار آنها سوخته است.

مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران افزوده افراد مسلح رانندگان این کامیون‌ها را آزاد کرده‌اند.

آقای عطرچیان دولت ترکیه را مسئول «جان و مال» رانندگان ایرانی در این کشور دانسته و گفته قصد داریم از مقام‌های آنکار بخواهیم کامیون‌های ایرانی در حال حرکت در این کشور را «اسکورت» کنند.

اوهمچنین از اینکه دولت ترکیه تاکنون حاضر به پرداخت خسارات واردشده به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی نشده انتقاد کرده است.

مدیرکل ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران گفته از «دو هفته پیش» تردد در داخل خاک ترکیه «ناامن» شده و به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی در این زمینه هشدار داده شده است.

وی توصیه کرده شرکت‌های ایرانی برای انجام کارهای خود از مسیرهای دیگری استفاده کنند.

این در حالی است که استفاده از مسیرهای دیگر به دلیل طولانی بودن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

آقای عطرچیان، مرداد ماه سال ۹۴ نیز از آتش زده شدن ۱۰ خودروی ایرانی، شامل ۹ کامیون و یک اتوبوس از سوی افراد ناشناس در ترکیه خبر داده بود.

او در آن زمان به احضار سفیر وقت ترکیه در ایران و درخواست پرداخت غرامت علاوه بر ضرورت تأمین امنیت رانندگان ایرانی و ناوگان ایرانی اشاره کرده بود.

آین مقام مسئول در سازمان راهداری گفته بود هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته و «در همه موارد حملات با هدف آسیب رساندن به ناوگان و نه راننده و سرقت از آنها انجام شده است».

هنوز مشخص نیست که آیا دولت ترکیه خسارت‌های سال گذشته به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی را پرداخت کرده است یا خیر.

XS
SM
MD
LG