لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

وزیر کشور: ترکیه دو نقطه مرزی با ایران را مسدود کرده است


نقطه مرزی «اسن دره» در طرف ترکیه که در ایران مرز «رازی» خوانده می‌شود.
نقطه مرزی «اسن دره» در طرف ترکیه که در ایران مرز «رازی» خوانده می‌شود.

وزیر کشور و یک مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران خبر دادند که ترکیه دو نقطه از نوار مرزی با ایران را به دلایل امنیتی مسدود کرده است. همزمان گزارش شده است که حرکت قطار‌ها میان ایران و ترکیه تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز دوشنبه، دوم شهریور، بدون ارائه جزئیاتی، از انسداد دو مرز ایران با ترکیه خبر داد و گفت: «وضعیت ترکیه، سوریه و بمباران بخش‌های کردنشین مناسب نیست و حتی کامیون‌های ایرانی را آتش می‌زنند. با این حال اقدامات امنیتی در مرز‌ها برقرار است.»

همزمان، مدیرکل دفتر ترانزیتی و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ایران، این دو نقطه مرزی را «سرو» و «رازی» در استان آذربایجان‌غربی اعلام کرده که به دلایل امنیتی مسدود شده‌اند.

این دو نقطه در طرف ترکیه، «کاپی‌کوی» و «اسن دره» خوانده می‌شوند.

محمدجواد عطرچیان، از مدیران کل سازمان راهداری، روز سه‌شنبه، سوم شهریور، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که پایانه مرزی بازرگان همچنان شبانه‌روزی فعال است.

وی افزود: «انسداد این دو نقطه مرزی برای تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایران در مجموع مشکلی را به وجود نمی‌آورد، اما مردم محلی و مرزنشینان را در این منطقه با مشکلاتی مواجه می‌کند.»

آن گونه که این مقام راهداری ایران گفته است، «دولت ترکیه زمان مشخصی را برای باز کردن این دو نقطه مرزی اعلام نکرده» و لذا «تا اطلاع بعدی» این دو نقطه نوار مرزی «همچنان مسدود خواهد بود».

هفته گذشته نیز اعلام شد که به دلایل امنیتی مرز ایران با ترکیه در بازرگان نیز مسدود شده است، ولی این خبر بعدا تکذیب شد.

به دنبال پایان دو سال آتش‌بس میان دولت ترکیه و نیروهای جدایی‌طلب کرد، پ.کا.کا، استان‌های شرقی این کشور صحنه بمب‌گذاری، درگیری‌های خونین و همچنین حمله به کامیون‌های ایرانی بوده است.

ترکیه می‌گوید که این حملات کار نیروهای شورشی کرد است.

دولت آنکارا همزمان به گروه خلافت اسلامی و پ.کا.کا اعلان جنگ داده است. در هفته‌های گذشته دولت ترکیه بیش از چهار صد حمله هوایی علیه مواضع حزب کارگران کردستان انجام داده است.

این حملات در جنوب شرقی ترکیه، در نزدیکی خطوط مرزی با ایران و نیز شمال عراق، انجام شده است.

در همین حال حمله به کامیون‌ها و اتوبوس‌های ایرانی از روز ۲۳ مرداد شدت گرفته است.

آن گونه که محمدجواد عطرچیان اعلام کرده است، در یک ماه اخیر ۹ بار به خودروهای ایرانی در خاک ترکیه حمله شده است.

وزارت خارجه ایران تاکنون دو بار سفیر ترکیه در تهران را احضار و مراتب اعتراض خود را به این حملات و همچنین کشته شدن یک تبعه ایرانی اعلام کرده است.

تهران همچنین از شهروندان ایرانی خواسته است که از سفر زمینی به ترکیه خودداری کنند.

از سوی دیگر شرکت حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی (رجا) روز سه‌شنبه خبر داد که «حرکت قطارهای بین‌المللی ایران به سوی ترکیه و بالعکس» به دلیل آن چه که «بازسازی خطوط ریلی ترکیه» خوانده، تا اطلاع ثانوی متوقف است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، راه‌اندازی مجدد قطارهای بین‌المللی شرکت رجا به کشور ترکیه اعم از تهران - آنکارا و تبریز - وان، منوط به اعلام راه آهن ترکیه مبنی بر اتمام این بازسازی‌ها خواهد بود.

XS
SM
MD
LG