لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

گزارش‌های متناقض از بسته شدن گذرگاه مرزی بازرگان


با افزایش حملات مسلحانه به اتوبوس و کامیون‌های ایرانی در ترکیه، گزارش‌های ضد و نقیضی از اقدام ایران در بستن گذرگاه مرزی بازرگان منتشر شده است.

داود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روز چهارشنبه ۲۱ مرداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت که بعد از چند حمله به کامیون‌های ایرانی در ترکیه و مرگ یک راننده ایران طی روزهای گذشته، خصوصا به آتش کشیده شدن یک کامیون ایرانی طی شب گذشته، نهایتا جمهوری اسلامی مرز بازرگان با ترکیه را بست.

اما خبرگزاری ایرنا، اظهارات مدیرکل امور مرزی و مبارزه با قاچاق کالای وزارت کشور را بازتاب داده که تاکید کرده است «هیچ کدام از مرزهای کشور تعطیل نشده و نخواهد شد».

مجید آقابابایی گفته است: «همه مرزهای زمینی کشور از جمله مرز رازی، سرو و بازرگان باز است و عبور و مرور در آنها همچنان جریان دارد».

ترکیه در هفته‌های اخیر شاهد ناآرامی‌هایی بوده است، از جمله درگیری ارتش این کشور با جدایی‌طلبان کرد. در این شرایط گزارش‌های متعددی از حمله به وسایل نقلیه سنگین ایرانی در نواحی مرزی ترکیه منتشر شده که در یک مورد آن شامگاه سه‌شنبه، یک کامیون ایرانی هدف قرار گرفت که البته این حادثه تلفات جانی نداشت.

با این حال رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران تاکید کرده که رانندگان ایرانی فعلا تا برقراری امنیت کامل انگیزه‌ای برای سفر به ترکیه ندارند.

قبل از این هم یک دستگاه اتوبوس مسافربری ایرانی در خاک ترکیه مورد حمله قرار گرفت که یک کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت. عامل این حمله هم مشخص نبود.

در همین زمینه خبرگزاری ایرنا از قول کشاورزیان گزارش داده که ایران مراتب اعتراض خود را به سفیر ترکیه در تهران اعلام کرده و «دولت ترکیه باید تمام خسارت رانندگان و مسافران ایرانی را پرداخت کند».

به گفته وی، دولت ترکیه مسئول ناامنی در کشور خود است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که در سه ماهه اول سال جاری خورشیدی، ۷۱ هزار کامیون از مرز بازرگان عبور کرده‌اند. ایران روز شنبه از کامیونداران خواسته بود که از سفر به ترکیه اجتناب کنند.

اخیرا خط لوله گازی ایران-ترکیه نیز در استان آغری منفجر شد و برای یک هفته صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شد.

آخر تیر ماه بعد از انفجار یک بمب که به کشته شدن ۳۲ شهروند ترکیه در جنوب این کشور انجامید، ترکیه یک سلسله حملات هوایی علیه نیروهای پ‌کا‌کا در عراق و همچنین نیروهای گروه خودخوانده اسلامی – داعش سابق- در سوریه انجام داده است، اقدامی که از نظر پ.کا.کا به دو سال آتش‌بس میان آنها و دولت ترکیه پایان داد.

دو هفته پیش نیز دو حمله به قطارهای بین آنکارا و تهران صورت گرفت و سبب توقف فعالیت خط راه آهن بین دو کشور شد.

XS
SM
MD
LG