لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

«ضبط سگ‌های خانگی در شاهین‌شهر»؛ پلیس و دادستانی تکذیب کردند


از دادستان شاهین‌شهر نقل شده که این دادستان بدون اغماض با نگهداری سگ‌های خانگی برخورد می‌کند
از دادستان شاهین‌شهر نقل شده که این دادستان بدون اغماض با نگهداری سگ‌های خانگی برخورد می‌کند

پس از انتشار گزارش‌ها در مورد «ضبط سگ‌های خانگی» در شاهین‌شهر اصفهان توسط مأموران انتظامی، یک مقام مسئول در فرماندهی انتظامی اصفهان این موضوع را تکذیب کرده و دادستان شاهین‌شهر هم می‌گوید دستوری در این باره صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، روز یکشنبه ششم تیر، گفت که اخبار انتشار یافته درباره ورود مأموران انتظامی با حکم قضایی به منازل در شاهین‌شهر «برای ضبط سگ‌های خانگی»، با توجه به تکذیب این حکم از سوی دادستان شاهین شهر، «سندیت ندارد».

او اضافه کرد: «با توجه به اینکه مبنای فعالیت نیروی انتظامی حکم قضایی است و دادستان هم اعلام می‌کند که حکمی صادر نکرده پس نیروی انتظامی نیز اقدامی انجام نداده است».

محسن بوسعیدی، دادستان عمومی و انقلاب شاهین شهر، نیز گفت: «با صاحبان سگ‌های خانگی که شاکی خصوصی داشته باشند مطابق قانون برخورد می‌شود ولی هیچگونه دستور بدون شکایت مبنی بر مراجعه به منازل و جمع‌آوری سگ‌ها از سوی این دادستانی صادر نشده است».

چهارشنبه گذشته گزارش‌هایی درباره مراجعه مأموران انتظامی به برخی منازل در شاهین‌شهر منتشر شد و پس از آن نیز خبرهایی در مورد «ضبط ۲۰ تا ۳۰ سگ خانگی با حکم دادستان این شهر» و «رها کردن آنها در بیابان‌های اطراف» بازتاب زیادی داشت.

یکی از شهروندان شاهین‌شهر در گفت‌وگو با روزنامه شهروند خبر داده بود که مأموران اداره اماکن نیروی انتظامی با «دستور قضایی» به منزل او مراجعه و سگشان را با خود برده‌اند.

این مأموران گفته‌اند که «فکر اینکه سگتان را ببینید از سرتان بیرون کنید... اگر هم سؤالی دارید به دادستانی بروید».

روزنامه شهروند نوشته بود که این اتفاق پس از تهدید دادستان شاهین‌شهر مبنی بر برخورد با نگهداری سگ در منزل رخ داده است.

بر اساس این گزارش سه روز پیش از این واقعه، دادستان شاهین‌شهر گفته بود که «طبق نظر مشهور فقها نگهداری و مواظبت از سگ حرام است، به همین جهت چنانچه اطلاع پیدا کنیم فرد یا افرادی مبادرت به نگهداری یا مواظبت از سگ‌های خانگی که ترویج‌دهنده فرهنگ مبتذل غربی هستند، می‌کنند بدون هیچ‌گونه تعارف و اغماضی با شدت با آنها برخورد خواهیم کرد».

در این زمینه سید جاوید آل داود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران، از ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خبر داده و گفته بود که «ورود به منازل شهروندان برای ضبط اموال شخصی بدون دادرسی و انجام مراحل قضایی و صدور محکومیت، غیرقانونی است».

به گفته آقای آل داود، «سگ‌های ضبط شده اموال شخصی افراد است و اغلب آموزش نگهبانی دیده اند بنابراین نگهداری بهینه و استرداد آنها بدون ایجاد خسارت به این اموال باید به سرعت انجام گیرد».

مقامات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران هر ساله پیش از فصل تابستان و همزمان با اجرای طرح‌هایی تحت عنوان «امنیت اخلاقی» تهدید می‌کنند که با حمل سگ در خیابان برخورد خواهد شد اما رسانه های ایران از حادثه شاهین شهر و توقیف سگ‌ها در منازل با عنوان یک اتفاق «بی‌سابقه» نام برده‌اند.

XS
SM
MD
LG