لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

محسن رضایی: همدانی از سال ۹۰، در ۸۰ عملیات در سوریه شرکت داشت


فرمانده اسبق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران می‌گوید که حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران که پنج‌شنبه شب در شهر حلب سوریه کشته شد، در «۸۰ عملیات» در این کشور شرکت داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن رضایی، روز یکشنبه، ۱۹ مهر، در مراسم تشییع جنازه آقای همدانی گفت که او از سال ۹۰ به سوریه رفته و دو «قرارگاه نظامی» در دمشق و حلب راه‌اندازی کرده بود.

به گفته آقای رضایی، حسین همدانی همچنین در سوریه مشابه با حزب‌الله لبنان، تشکیلات «دفاع وطنی» را شکل داد و «ده‌ها هزار جوان سوری را در این قالب سازماندهی کرد».

حسین همدانی که فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه محسوب می‌شد، پنج‌شنبه شب در شهر حلب در این کشور کشته شد. او در دوران سرکوب اعتراض‌های سال ۸۸ فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» در تهران بود.

مراسم خاکسپاری آقای همدانی صبح روز یکشنبه با حضور فرماندهان سپاه پاسداران ایران و برخی مقامات دولتی در تهران برگزار شد.

آقای رضایی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که «امروز امنیت ایران تنها در چارچوب مرز‌ها قابل تأمین نیست و با امنیت منطقه گره خورده است».

وی اضافه کرد که «سردار همدانی نیز در سوریه شهید شد تا ناامنی به تهران نرسد. پس عده‌ای نگویند که چرا او در سوریه شهید شد».

این فرمانده پیشین نظامی ایران تأکید کرد: «اگر عربستان و تکفیری‌ها در سوریه، عراق و یمن پیروز شوند، جهان اسلام را ۱۵ قرن به عقب می‌برند».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای رضایی گفت که اکنون امنیت ایران «در مرزهای کشورمان محدود نمی‌شود و باید برای حفظ امنیت ایران در سوریه حضور داشت».

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در مراسم تشییع پیکر حمید تقوی، فرمانده کشته شده سپاه پاسداران در عراق گفته بود که «اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها از سوریه به عنوان «جبهه اول مقاومت» در برابر اسرائیل و آمریکا نام برده‌اند.

ایران و کشورهای عرب و سنی منطقه خلیج فارس مدت‌هاست که بر سر جنگ داخلی در سوریه و یمن درگیر رقابتی شدید هستند که عده‌ای از رسانه‌ها و تحلیل‌گران از آن به عنوان «جنگ نیابتی» یاد می‌کنند.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۳۰ اردیبهشت، در سخنانی شدیداللحن با اشاره به ناآرامی‌ها در منطقه هشدار داد که اگر «دشمنان» جنگ نیابتی را «به مرزهای ایران بکشانند» واکنش تهران «بسیار سخت» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG