لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

دلایل «تعمد دولت روحانی در عدم اجرای نقشه مهندسی فرهنگی»


رئیس نهاد نمایندگی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه‌های ایران ،دولت حسن روحانی را متهم کرده که به «عمد» و با برنامه از اجرای «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» خودداری می‌کند.

محمد محمدیان، روز شنبه در گفت‌و‌گویی که با خبرگزاری «تسنیم» داشته، از این نفشه به عنوان اولویت کشور نام برده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است که در حال حاضر دولت دست‌کم ۵۰ درصد نهادهای فرهنگی را در اختیار دارد و «اگر دولت در این مسیر نیاید، هیچ فایده‌ای ندارد».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:27 0:00
لینک مستقیم

سعید پیوندی جامعه‌شناس ساکن فرانسه می‌گوید، دولت روحانی به دو دلیل از اجرای چنین طرح بلند پروازانه‌ای سر باز می‌زند.

به گفته او، حسن روحانی اولاً همچون جامعه‌شناسان و کارشناسان بر اجرایی شدن و مفید بودن این نقشه باور ندارد و دوم می‌داند که اجرای شدن این برنامه‌ها به افزایش فاصله میان مردم و دولت منجر می‌شود.

به اعتقاد این جامعه‌شناس نهادها و سازمان‌هایی که چنین طرح‌هایی ارائه می‌کنند به رأی مردم نیاز ندارند.

گروهی از محافظه‌کاران از دولت حسن روحانی به عنوان یکی از منتقدان این نقشه فرهنگی نام می‌برند.

چندی پیش غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در این زمینه گفت «دولت با نگاه منتقدانه به مصوبه مهندسی فرهنگی نظر کرده است».

مجید محمدی جامعه‌شناس و تحلیلگر سیاسی ساکن آمریکا کارکرد این انتقادها را سیاسی می‌داند و می‌گوید: اگر به زمان این فشارها نگاه کنیم عمدتاً در مقاطع نزدیک به انتخابات است و یا دورانی است که از دولت نتیجه خاصی باید گرفته شود.

محمد محمدیان گفته که دولت درباره این نقشه «نظراتی» دارد که تاکنون به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نکرده و تهیه‌کنندگان این نقشه همچنان در انتظار ابلاغ و اجرای آن از سوی دولت یازدهم هستند.

اما مجید محمدی جامعه‌شناس این انتظار را غیر واقع‌بینانه می‌داند.

او به دو موضوع بودجه و توان دولت در اجرای این نقشه فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید، مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که ۸۵ درصد بودجه فرهنگی کشور در اختیار قوه مجریه نیست و در سازمان‌ها و نهادهایی صرف می‌شود که زیر نظر نهاد رهبری قرار دارد.

نقشه مهندسی فرهنگی کشور اهدافی همچون مقابله با «هجوم فرهنگی»٬ تغییر سبک زندگی مردم ایران و تقویت بنیان‌های دینی و فرهنگی در جامعه ایران دارد.

سعید پیوندی جامعه‌شناس می‌گوید، قبل از اجرایی شدن این نقشه، باید نتیجه تحمیل‌های گذشته در جامعه را بررسی کرد.

به گفته او باید دید جامعه ایران آیا پذیرای چنین تحمیلی از بالا است یا نه؟

این جامعه‌شناس با اشاره به طرح‌هایی همچون حجاب و اسلامی کردن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همه این طرح‌ها نشان می‌دهد که طرح‌های تحمیلی شکست خورده‌اند، و این طرح نیز آینده بهتری از آنها نخواهد داشت.

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور اوایل دهه ۸۰ شمسی به درخواست آیت‌الله علی خامنه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز و در سال ۱۳۹۱ به پایان رسید.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر نیز بارها درباره تغییر سبک زندگی مردم ایران هشدار داده و یکی از زمینه‌ها و بستر‌های این تغییرات را علوم انسانی دانسته است که در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۸ خواستار تحول در سرفصل‌های دروس علوم انسانی در مراکز آموزشی شده است.

XS
SM
MD
LG