لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

روحانی: نمی‌پذیریم هر کس در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، می‌گوید هیچکس در کشور «بالاتر از قانون نیست»، و اینکه « هر کسی در هر شهری با سلیقه و قانون خود با زندگی مردم بازی کند» قابل پذیرش نیست.

در سخنانی در جمع وزیران کابینه، مسئولان اجرایی و استانداران در شامگاه شنبه ۱۳ خرداد، آقای روحانی تأکید کرده که «آرامش مردم» در صورتی امکان‌پذیر است که «هر روز قانون را عوض نکرده و زندگی مردم را تغییر ندهیم».

رئیس‌جمهور ایران یادآور شده که «مطالبه مردم» جامعه و فضای امن است و آنها «فضای امنیتی» نمی‌خواهند. او گفته است «مردم ما زندگی پرتنش و پرتشنج نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند امنیت را برای آنها در جامعه حفظ کنیم».

آقای افزوده است «ملت ایران پذیرفته است که تنها یک رهبر و یک قانونی اساسی در کشور وجود دارد، و نمی‌پذیریم که هر کسی در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد و بخواهد با قانون و سلیقه خود، با زندگی مردم بازی کند».

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور ایران به اجرای سلیقه‌ای قانون در مناطق مختلف کشور اعتراض می‌کند. او پیشتر در جریان ممانعت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، از برگزاری کنسرت در این شهر نیز گفته بود که هر کس تریبونی یافت نمی‌تواند قانونگذاری کند.

این در حالی است که تلاش دولت آقای روحانی برای حل مشکل برگزاری کنسرت در مشهد بی‌نتیجه بود و حتی برخی از امامان جمعه در شهرهای دیگر خواستار عدم برگزاری کنسرت در مناطق خود شدند.

در رقابت‌های انتخاباتی هم ابراهیم رئیسی که داماد آقای علم‌الهدی است، با کنایه به پیگیری برگزاری کنسرت در مناطق مختلف، نام فیلم تبلیغاتی خود را «کنسرت مردم» گذاشت و در سخنان انتخاباتی خود تأکید کرد که گرچه مشکلی با برگزاری کنسرت‌های موسیقی ندارد، اما اولویت اصلی در کشور رسیدگی به وضعیت مردم است.

رقابت‌های انتخاباتی امسال شاهد اخلاف نظرهای شدید میان نامزدها به ویژه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی بود، و نامزدها به ویژه در مناظره‌های انتخاباتی از تبادل هیچ اتهامی به یکدیگر خودداری نکردند.

اما اکنون آقای روحانی می‌گوید که اهداف مطرح شده از سوی نامزدها، «تفاوتی با هم نداشت بلکه شیوه‌های مطرح شده فرق می‌کرد، و مردم هم در انتخابات به شیوه، رأی دادند».

او در سخنان روز شنبه خود اضافه کرده که «۲۴ میلیون نفری که در پای صندوق مسیر خود را به عنوان اکثریت انتخاب کردند، هیچ تفاوتی با افرادی که راه‌های دیگری انتخاب کردند ندارند، اما شیوه مدیریت کشور بر مبنای نظر اکثریت خواهد بود».

آقای روحانی تأکید کرده که مسئولان اجرایی باید «راه و مسیری را که مردم نشان دادند» ادامه دهند و افزوده است که «دفاع از دولت، دفاع از رأی مردم و اکثریت مردم است».

رئیس‌جمهور ایران در تشریح مسیری که به گفته او «مردم انتخاب کردند» نیز از «تعامل با دنیا»، «تأمین حقوق مردم»، «مهار تورم»، و «رشد و رونق اقتصادی» سخن گفته است.

این اظهارات در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی که به مناسب برگزاری انتخابات منتشر کرد، در بیان مطالبات خود از دولت عمدتاً به مطالبی اشاره کرد که در دوران تبلیغات انتخاباتی از زبان نامزدهای رقیب آقای روحانی عنوان شده بود.

مواردی چون «رعایت قشرهای ضعیف»، «توجه به روستاها و مناطق فقیر»، «اولویت در برخورد با فساد و آسیب‌های اجتماعی» و «کار و تلاش جوانانه برای حل مشکلات».

رقیب اصلی آقای روحانی در این انتخابات، یعنی ابراهیم رئیسی، هم تا کنون در چند پیام و سخنرانی پس از انتخابات، حاضر نشده پیروزی آقای روحانی را تبریک بگوید و در عوض بر پیگیری شعارهای انتخاباتی خود تأکید کرده است.

او همچنین چندین بار از زمان برگزاری انتخابات، به وقوع تخلفات گسترده انتخاباتی اشاره کرده و خواستار رسیدگی شورای نگهبان به این تخلفات شده است.

روز شنبه همچنین گزارش‌هایی در مورد دیدار ابراهیم رئیسی با آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد، اما ستاد انتخاباتی آقای رئیسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این دیدار خصوصی بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی از حضور و تلاش‌های حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر کردند».

این ستاد همچنین اخبار منتشر شده از محتوای این دیدار را «مخدوش، فاقد اعتبار و غیرقابل استناد» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG